Ik heb een kennis die rijdt op een BMW RS1100R. Heeft dat ding nieuw gekocht en vind dat-ie na 150.000 km wel 'lekker rijdt'.Dyrck schreef:Voor degenen die hem nog niet kennen,
Het groeten op de autosnelweg
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien.
Groet je met je linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in je onderarm.
Maar goed, als hij dus op de snelweg een andere BMW rijder tegemoet komt (die aan de andere kant van de vangrail rijdt, dat wel) dan groeten ze elkaar.
Ergo, er zijn veel BMW-rijders die dat doen.
Rijdt je zelf op een twee-cilinder, of het nou een Guzzi of Honda CX is, krijg je ook een enthousiaste groet.
Staat dat soms in de handleiding van die dingen onder het hoofdstuk 'dagelijks gebruik'of zo? "Men dient mede-motorrijders van twee-cilinder motoren (ongeacht aantal cc's) te groeten bij het elkaar tegemoet rijden danwel passeren". Zoiets? Met als noot: "Berijders van motoren met een twee-cilinderblok in de zgn twin-opstelling vallen niet onder de bovenstaande regel, evenals berijders van motoren van het merk Harley-Davidson".