Hier dan een kort verslagje van mijn eerste 25 km in Berlijn, afgelopen weekend. Ik had beter getraind als voor de halve marathon van Egmond, dus ik had goede hoop. Mijn schema was gebaseerd op de halve marathon, die ik in 2.31 had gelopen en dacht de 25 km in 3 uur te gaan doen.
De start was bij het Olympisch stadion in Berlijn, hier was in 1936 de Olympische Spelen geweest. Indrukwekkend allemaal, er lagen voetbalvelden en nog een mooi zwembad bij. De start was op het plein wat ervoor lag en de finish was in het stadion.
De eerste paar km's waren bult af, en ik moest echt lopen met de rem erop. Mijn km-tijd zou 7 minuten per km moeten zijn, maar tijdens de trainingen had ik al bedacht om te proberen onder die 7 min. te gaan lopen; 6.30-6.45 per km.
We liepen op een gegeven op de lange laan, de Strasse des 17. juni en kwamen langs de Siegessäulle, snel even wat fotootjes gemaakt met mijn mobiel. Ik liep met een man die hetzelfde tempo had, maar die had het wel moeilijk en baalde denk ik wel dat ik zo liep te flierefluiten, haha. Daarna kwamen we langs de Brandenburger Tor, hier stond een drumband, altijd leuk als er veel mensen en muziek langs de weg staan. Na elke 5 km was er een waterpost, en ik had geleerd dat ik vooral veel moest drinken, wilde ik niet weer zo'n zware tocht krijgen als de 2e helft van de halve in Egmond. Dus dat deed ik maar. Ook had ik wat gelletjes (voeding) mee.
Daarna kwamen we langs Unter den Linden, hierna nog wat links en rechts gegaan en toen kwamen we langs de moderne Potsdammerplatz. Hier stonden mijn zwager en schoonzus met kids, dus even gestopt om te kletsen.
Ik was zo'n beetje op de helft en had ook al bedacht om na de helft wat harder te proberen te lopen. Zo'n 6.00-6.20 min./km.
Toen kwamen we langs de Ku'damm, dus weer lekker rondkijken en foto's maken. Wat een gek ben ik he, helemaal naar Berlijn om dan foto's onder het lopen te maken, maar ja ik ben van de categorie 'genieten van het lopen'. Ik voelde mijn benen wel, nu ik wat harder liep, maar ach, ik was al over de helft en het ging goed. Toen we langs ons hotel kwamen wist ik dat ik nog maar zo'n 5 a 6 km moest. Hierna ging de weg weer iets omhoog, we liepen nog steeds langs winkels, dus genoeg te zien. Die man die hetzelfde tempo liep, was ik allang voorbij, ik heb hem ook niet meer gezien.
Het leuke was dat ik eigenlijk iedereen nu voorbij liep
Nog een waterpost en nu kwam het stadion ook in beeld, nog steeds liep het iets bult op. Nog 2 km..... WAT??, hoe liep het parcours nou weer, het stadion lag voor m'n neus. Jan belde op en vroeg waar ik was, ik was lekker aan het hijgen en zei dat ik er bijna was. We moesten nog een klein ommetje in een parkje en toen eindelijk liep het naar beneden en we gingen een tunnel in onder het stadion, hier waren gekleurde lampen die aan en uit gingen en muziek. Dan eindelijk de blauwe baan, heerlijk zacht en ik zou Jan zo zien. Op het grote scherm zag ik lopers en ik zag de camera die het opnam, ik kwam er voorbij en heb even uitbundig gezwaaid!! Nog een klein 100 meter, nog even sprinten en ja hoor ik had de tijd van 2.47.10!!! Ruim onder de 3 uur. YES!
De jongens die mee waren, van mijn groepje van de vereniging, feliciteerden me allemaal, terwijl ik toch echt de langzaamste was. (De snelste had een tijd van 1 uur 50 min.)
Heerlijk gelopen dus en lekker sightseeing gedaan, volgend jaar kan ik, hoop ik, nog sneller te lopen.