Intruder VS700 Blokwissel
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Hoe heb je trouwens geconstateerd dat je speling op de drijfstanglagers hebt? En zijn het dan de big-end of small-end lagers?
Stop making sense
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Het oude blok zou best weleens een goede krukas kunnen hebben ... los van de benodigde tijd, spelen ruimte en technische kennis ook een rol.2strokerob schreef: ↑wo dec 19, 2018 12:14 pm Had het oude blok wel goede krukas?...zou goedkoopste oplossing zijn om eea te wisselen maar ook tijdrovenste(is dat goed Nederlands?)
Misschien toch maar langzaam kijken naar iets anders![]()

Ik weet het heeeeelemaal niet zeker. Sterker nog, ondanks alle liefde die het apparaat afgelopen zomer heeft gekregen denk ik dat 'de vonk' inmiddels niet meer overspringt.

Een lichte 'tik' die er vooral was bij koude motor is in korte tijd steeds luider geworden, nu ook met warme motor. Vooral als je om vermogen vraagt hoor je 'm en die tik wordt steeds luider.

Ik ben er mee naar de motordoktor geweest (Suzuki-dealer waar ik al 14 jaar kom) en die herkende het geluid meteen.
Of het big- of small-endlager versleten is maakt niet zo veel uit want het gevolg om het te repareren is nagenoeg hetzelfde: Motor uit elkaar, blok er uit, blok helemaal uit elkaar, onderdelen vervangen, nieuwe pakkingen etc., blok in elkaar, motor in elkaar, boel opnieuw laten afstellen en dan (weer) hopen dat het allemaal goed blijft gaan.
De hoeveelheid werk en de kosten voor onderdelen en afstellen zijn deze motor niet meer waard.
Afgelopen zomer heb ik een gok genomen door er een ander blok in te hangen. Pech gehad, verkeerde gok genomen.
Als er aan de drijfstang dingen aan het verslijten zijn...dan ben ik bang dat straks de versnellingsbak van dit blok ook wel eens voor problemen zou kunnen zorgen.
De liefde is over.
Ik ga op zoek naar een mooier en jonger model (mijn vrouw weet dat dit over de motor gaat

Een VS800 uit de jaren 90.
Of misschien een VS1400.
Iets met minder dan een halve ton op de teller.
Ik moet nog even uit zien te vogelen of daar nog bepaalde voor-/nadelen van zijn.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Okidoki, dat is duidelijk.
Zo uit het blote hoofd meen ik mij te herinneren dat de 800 beter is dan de 1400, eens zoeken of ik nog kan achterhalen waar dat idee vandaan komt.
En verder; mag het ook een ander merk/type zijn en wat is het budget? Dan kunnen we onze oogjes voor je openhouden.
Zo uit het blote hoofd meen ik mij te herinneren dat de 800 beter is dan de 1400, eens zoeken of ik nog kan achterhalen waar dat idee vandaan komt.
En verder; mag het ook een ander merk/type zijn en wat is het budget? Dan kunnen we onze oogjes voor je openhouden.
Stop making sense
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Ik hoop dat je dat nog weet te achterhalen, want dat is informatie waar ik iets mee kan.

Ik geloof dat ik toch wel verknocht ben geraakt aan de Intruder.
Kisten en andere accessoires zijn zo over te zetten en mocht er iets mee zijn, dan heb ik toch al wel wat sleutelervaring opgedaan.

Budget? Da's altijd op ... maar rond de 2000 moet toch wel mogelijk zijn.
Ik heb inmiddels een VS800 ontdekt uit 1993 met 32000km voor €1850,-
en een VS1400 uit 1992 met 38000 km voor €2400,- ("Prijs is te bespreken. Voor een net bod mag die weg." volgens de adv.)
We zitten in december, da's toch de maand van bezinning? Nog maar even goed over nadenken.

Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Groter hoeft niet altijd beter te zijn maar de 1400 wordt toch wel hogelijker gewaardeerd dan de 800 en aanverwanten.
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Re: Intruder VS700 Blokwissel
En vaak wordt als voordeel wordt vaak genoemd dat deze luchtgekoeld is ipv vloeistofgekoeld.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Eeeh koeling is deels lucht deels olie, onder de tank hangt een flinke oliekoeler.
Tankinhoud van de standaard motor valt een beetje tegen: 13 liter. Met een verbruik tussen de 1: 11 en 1:16 ... hooguit 208 km en dan ist-ie leeg!
Een grotere tank vinden is een 'probleem': er zijn weinig te vinden (want vaak op maat gemaakt, dus duur en weinig gemaakt) dus dan zou je een tank van een andere motor kunnen overwegen. Succes!
Tankinhoud van de standaard motor valt een beetje tegen: 13 liter. Met een verbruik tussen de 1: 11 en 1:16 ... hooguit 208 km en dan ist-ie leeg!

Een grotere tank vinden is een 'probleem': er zijn weinig te vinden (want vaak op maat gemaakt, dus duur en weinig gemaakt) dus dan zou je een tank van een andere motor kunnen overwegen. Succes!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Wij nemen het gelukkig nogal ruim met "op maar gemaakte" onderdelen. 

Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Volgens m'n expert is een 1400 simpelweg 'steviger' dan een 800.
Door de olie/luchtkoeling zul je bij een 1400 dus geen problemen krijgen met radiateur, waterpomp, thermostaat, ventilator.
Ik ga toch eens bij die 1400 kijken denk ik.
Door de olie/luchtkoeling zul je bij een 1400 dus geen problemen krijgen met radiateur, waterpomp, thermostaat, ventilator.
Ik ga toch eens bij die 1400 kijken denk ik.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Nope, geen idee meer. Blijkbaar geldt voor de Intruder hoe groter, hoe meer hekel ik eraan heb.....
Wat ik wel heb kunnen vinden is dat wanneer ze structureel te laag in toeren worden gereden ze wel eens lagerschade aan de drijfstangen willen hebben. Dat geldt eigenlijk bij elke motor, maar zo'n 1400 twin nodigt wel meer uit om te laag in toeren te rijden.
Stop making sense
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Thanks.voodoo schreef: ↑do dec 27, 2018 3:06 pmNope, geen idee meer. Blijkbaar geldt voor de Intruder hoe groter, hoe meer hekel ik eraan heb.....
Wat ik wel heb kunnen vinden is dat wanneer ze structureel te laag in toeren worden gereden ze wel eens lagerschade aan de drijfstangen willen hebben. Dat geldt eigenlijk bij elke motor, maar zo'n 1400 twin nodigt wel meer uit om te laag in toeren te rijden.
Ik zal zondag m'n oor dicht bij het blok houden.

Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Tip: schroevedraaier tussen je oor en blok (ter hoogte van krukas). Wordt je oor niet zo warm en is een ietwat comfortabeler houding.



Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Al vorderingen kunnen maken met dit 'projekt' ?
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Re: Intruder VS700 Blokwissel
Euh, ja, nu je het zo vraagt! Antwoord is Ja én Nee.
Ja ik heb inmiddels een Intruder 1400 in m'n bezit.
Nee ik moet nog een beetje sleutelen. Kortsluitinkje opsporen, achterspatbord vervangen, wat extra wind-/regenbescherming monteren etc, maar daar ben ik allemaal nog niet aan toe gekomen want ik heb een openluchtwerkplaats. Maaar ... de lente begint dus binnenkort ...
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠