Teevee schreef:voodoo schreef:Hoezo diefstal? Je maakt toch ook gebruik van de wegen, en ik betaal voor mijn hummer minstens zoveel wegenbelasting als jij voor je acht motoren!

Ik heb geen enkel probleem met betalen voor het gebruik van de wegen.
Maar met drie motoren in bezit maak ik nog altijd maar 1x gebruik van die wegen en niet 3 keer.
Wat op zich helemaal los staat van de oldtimer regeling. Dit vind ik ook van de motorrijtuigenbelasting op meerdere nieuwe voertuigen. Ik wil best voor mijn oldtimer betalen, ik wil geen 3 keer betalen. En dat wat tot zover met oldtimers mooi opgelost.
Dat dus ook. Vier motoren, wil ik met ééntje 's winters doorrijden dan moet ik ineens de volle mep gaan betalen (€ 84,= meer voor drie maanden) en het kwarttarief voor de rest van het spul.
Wat mij stoort is de volkomen onbetrouwbaarheid van de Nederlandse overheid.
Oldtimers waren van 25 jaar ouderdom wegenbelastingvrij. Toen kwam er een overgangsregeling naar 30 jaar, getrapt, waarbij diesels en LPG auto's niet waren uitgezonderd.
Dan komt Weekers ineens. Zogenaamd vanwege het milieu. En moeten die 1,5% voertuigen in ons nationale wagenpark die ouder zijn dan 25 jaar ineens weer wel wegenbelasting betalen.
En als je voor de lol zo af en toe in je oude Amerikaan op LPG rijdt, dan kan je ineens de volle mep betalen totdat het ding 40 jaar oud is.
Want die oude dingen zijn zo vervuilend. Weet wie vervuilend zijn? Toyota Prius! Om die krengen te maken worden bodemschatten op vervuilende wijze gewonnen, over lange afstanden vervoerd om tot halffabricaten verwerkt te worden waarna het weer over lange afstanden vervoerd wordt voor het eindproduct wat weer over lange afstanden vervoerd wordt naar de eindgebruiker.
Die vervolgens de auto niet gebruikt omdat-ie zo zuinig is, maar omdat die belastingvoordeel krijgt.
De meeste Prius rijden gewoon op benzine. Van de zaak.
En die fijne nieuwe energiecentrale in de Eemshaven. Die stoot meer Co2 uit dan alle oude auto's en motoren in NL.
Daarnaast, ik moet vanaf volgend jaar € 28,00 per motor gaan betalen.
Daar krijg ik eerst een brief over. Die brief kost (papier, printen, envelop, automatisch erin doen, porto) iets van 3 à 4 euro.
De brief met acceptgiro is duurder omdat er eisen gesteld worden aan het papier voor de acceptgiro, want die moet door een machine heen kunnen. Kosten 5 à 6 euro.
Dus van die 28 euro is minimaal 9 euro weg aan kosten. Hou je 19 euro over. Per motor. Jottum!
Maar voordat je zover bent moet eerst het systeem aangepast gaan worden. En de fouten eruit gehaald worden (de kentekenregistratie van motorfietsen was notoir onbetrouwbaar). Wat weliswaar noodzakelijk was.
Daarbij komt ook nog eens het banenverlies in de handel- en onderhoudssector die zich heeft gespecialiseerd in oude auto's en je ziet een kapitaalsvernietiging en toename van WW uitkeringen.
Dit kost alleen maar geld.
Er zijn in NL 653.000 motorfietsen (tegen 10,7 milj. auto's) en daarvan is 14% ouder dan 25 jaar (bron: CBS).
En het gemiddelde aantal gereden km's per motorrijder (sommige hebben meer dan één motor) 3.700 km.
En dat is een hoge inschatting, de gemiddelde Motorport-occasion komt met moeite op 2.000 km/jr.
Dus waar hebben we het dan nog over?
Enne... voor onze auto betalen we al, maar daar rijden we maar 5.000 km/j mee, inclusief de vakantie. 'She' gaat met OV naar haar werk, ik (mocht ik wat werk krijgen) uiteraard met de motor.