Pagina 10 van 12

Geplaatst: wo jan 13, 2010 7:40 pm
door JPi
insmeren met transparante siliconenkit.. klaar.

Geplaatst: do jan 14, 2010 7:39 am
door Dyrck
Gisteren ben ik bij een (auto)bandenboer geweest.
Die is een uur of 1,5 aan het rondbellen (auto- motor- crosswinkels)geweest voor een geschikte binnenband.
Het blijkt namelijk dat het ventielgat in de EML-velg 15 mm. is en dat is veel te groot voor een normale autobinnenband. Dan schuurt de band stuk in de velg, omdat er speling tussen zit.
Dat gat was zelfs te groot voor een tubelessventiel.

De bandenboer vertelde overigens dat de EML-velg NIET geschikt is voor tubeless. Je krijgt 'm d'r misschien wel om en ook wel vol lucht, maar de kans dat de band er afloopt in een bocht is groot. Er zit namelijk geen 'hub' in de velg die de band op z'n plek houd bij zijdelingse krachten!

Uiteindelijk ben ik bij een lokale HD-dealer/ ombouwspecialist terrecht gekomen en die heeft een band voor me kunnen bestellen, waar een extra brede verdikking in zit bij het ventiel.
Daarnaast kreeg ik de tip om bij het ventielgat een extra flap rubber in de velg te leggen en om het ventiel, strak op z'n plek te houden.

Geplaatst: do jan 14, 2010 1:31 pm
door Woody
Waarom heb je EML zelf niet gebeld? Als zij de velg leveren, dan zouden ze toch ook weten welke binnenband erin hoort?

Geplaatst: do jan 14, 2010 1:53 pm
door rADt
Dat zou te logisch zijn.

Geplaatst: do jan 14, 2010 2:26 pm
door Dyrck
Woody schreef:Waarom heb je EML zelf niet gebeld? Als zij de velg leveren, dan zouden ze toch ook weten welke binnenband erin hoort?
Was ik ook van plan, maar besloot toch nog een laatse poging te doen bij de lokale HD-dealer. En dat lukte!

Geplaatst: do jan 14, 2010 3:47 pm
door profiteur
JPi schreef:insmeren met transparante siliconenkit.. klaar.
Ga ik ook nog doen .

Geplaatst: vr jan 15, 2010 8:44 am
door redman
yep zijn van die rubberen halve manen die je kan aanschroeven van buitenaf. Reed ik vroeger ook mee rond op m'n DT360.

Da's hardtstikke ouderwets en was altijd gepruts om de banden te monteren.Het eerst wat ik deed op mijn crossmotoren was andere velgen erop.Meestal alu.
Het voordeel was wel dat je met een lekke band bijna volop door kon rijden.(achterband)Voor stuurde een lekke band zowieso niet.
Gr Redman

Geplaatst: vr jan 15, 2010 9:05 am
door JPi
Gelul.. je moet gewoon gasgeven.. nix prutsen of andere velgen.. gás! :P

Geplaatst: vr jan 15, 2010 9:14 am
door angel
Ik ben een keer van bij de Wepsen (Echt Nl),Met men gust zijspan
tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling :D )
Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé :oops:
Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt
:twisted:

Geplaatst: vr jan 15, 2010 9:29 am
door magna
angel schreef:Ik ben een keer van bij de Wepsen (Echt Nl),Met men gust zijspan
tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling :D )
Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé :oops:
Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt
:twisted:
Da's dan niet met ene solo geweest hè, want da gaat ech nie meer hoor :P

Geplaatst: vr jan 15, 2010 10:46 am
door der obergefreiter
tsja, na klapbandje op de snelweg met iets té hoge snelheid de laatste 10 km maar naar huis gereden op de flarden rubber die er nog om zate(was achterwiel . en het span wiel was vanaf de as 90 graden om gebogen en zat onder de bak , maar ik vertikte het gewoon opm ding aan de weg te laten staan . glijden ging, alleen optrekken en remmen was een langdurige geschiedenis . maar ding stond 's avonds in de garage :P

Geplaatst: vr jan 15, 2010 6:59 pm
door profiteur
magna schreef:
angel schreef:Ik ben een keer van bij de Wepsen (Echt Nl),Met men gust zijspan
tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling :D )
Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé :oops:
Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt
:twisted:
Da's dan niet met ene solo geweest hè, want da gaat ech nie meer hoor :P
Ik heb met twee verschillende solo motoren met platte voorband eens gereden en tweemaal niks gemerkt. eerste maal met mijn triumph speedtwin kwam ik van mijn bij job, maar wegens enkele alcoholische versnaperingen heb ik er niks van gemerkt :oops: tweede maal met mijn HD rondritje gedaan in NL ,Ik las s'avonds op het forum van kweetniemeerwa, Da er een belg mee reed met een platte voorband .Even in de garage gekeken :oops: :oops: Dus het gaat met een platte voorband rijden :twisted: :twisted:

Geplaatst: vr jan 15, 2010 7:31 pm
door Woody
profiteur schreef:Ik heb met twee verschillende solo motoren met platte voorband eens gereden en tweemaal niks gemerkt. eerste maal met mijn triumph speedtwin kwam ik van mijn bij job, maar wegens enkele alcoholische versnaperingen heb ik er niks van gemerkt :oops: tweede maal met mijn HD rondritje gedaan in NL ,Ik las s'avonds op het forum van kweetniemeerwa, Da er een belg mee reed met een platte voorband .Even in de garage gekeken :oops: :oops: Dus het gaat met een platte voorband rijden :twisted: :twisted:
Ik merk het meteen, te weinig lucht in de voorband. Bij de eerste de beste bocht al, als ik de straat uitrijdt.
Lastig sturen, gaat te zwaar en dan dat geslinger erbij.... :roll:
Maar kan me voorstellen dat je met een slok op dat niet merkt. En met een H-D ook niet, dat zijn toch al lompe 'alleen-recht-door' fietsen. Sturen doet-ie niet, dus zo'n platte voorband kan dat nauwelijks negatief beïnvloeden! Toch? :wink: :wink:

Geplaatst: za jan 16, 2010 8:09 am
door der obergefreiter
hey dyrck , volgens bandenboer hier zijn er 3 maten ventielen, grootste is 14 mm in doorsnede (die zijn voor tubeless) en voor binnenbanden zijn er speciale overzetdoppen, soort rubberen manchetje dat om ventiel past en zo het te grote gat opvult als je band opblaast .

Geplaatst: za jan 16, 2010 9:33 am
door redman
Lekke voorband merk ik ook meestal .Behalve bij treffen MZ club waar ik met veel te zachte banden op de Holterberg rechtdoor ging het bos in. :oops:
Maar die was nog net niet leeg,en ik was er ook naartoe gereden zonder wat te merken :oops:
Gr Redman