Pagina 1 van 2
Voorrem bouwt geen druk op
Geplaatst: za jan 31, 2009 5:10 pm
door Goos
Ik heb twee nieuwe (lees 'andere') voor-remklauwen gemonteerd.
Klauwen zijn niet uit elkaar geweest, oftewel de zuigers heb ik laten zitten om beschadiging e.d. te voorkomen. (Ze komen van Kaimans motor af en daar werkte ze prima... afblijven dus.)
Bij het reservoir op het stuur heb ik het rubber onder het dekseltje vernieuwd omdat die helemaal was gaan uitlubberen.
Remmen zijn ontlucht, zowel bij de remklauwen als bij het reservoir.
Ik druk de remhandel helemaal tegen het stuur aan!
Remmen werken in principe wel, maar niet voldoende. Er wordt niet voldoende druk opgebouwd.
Toevallig Teevee zonet aan de telefoon gehad en die vertelde me dat als ik de remklauwen heen en weer zag bewegen bij inknijpen en loslaten dat de remklauw bij loslaten van de rem geen vloeistof uit het reservoir, maar uit de klauw zuigt. Dat zou oorzaak van het probleem kunnen zijn, maar hoe los ik dat dan op?
Als ik de (rubberen) leidingen boven de remklauw dichtknijp bouw ik wel veel meer druk op, dus ik vermoed dat het probleem iig niet bij de rempomp zit.
Iemand ideeën?

Geplaatst: za jan 31, 2009 6:02 pm
door JPi
kijk eens naar het gaatje van de beluchting in het rempotje.. als die verstopt is zuigt ie terug.. anders beluchting via dat gaatje.
Geplaatst: za jan 31, 2009 7:21 pm
door Goos
JPi schreef:kijk eens naar het gaatje van de beluchting in het rempotje.. als die verstopt is zuigt ie terug.. anders beluchting via dat gaatje.
Ik zal zo eens kijken of ik dat gaatje kan vinden dan...
Maar dan zou het probleem toch opgelost moeten zijn als ik het dekseltje van het reservoir af laat... dat heb ik namelijk al geprobeerd en dat hielp niet.
Geplaatst: za jan 31, 2009 7:36 pm
door JPi
Nope.. het gaatje waarmee de remleiding en het potje verbinding met elkaar maken. Misschien dat er een afdekplaatje overheen zit en je 'm daarom niet ziet/zag.
Soms zijn het 2 gaatjes trouwens.
Maar denk het trouwens niet.. anders had je geen druk bij dichtknijpen van de leidingen. Toch nog lucht ergens?? Kan hardnekkig wezen.. heb hetzelfde hiero met een xs 650...
Geplaatst: za jan 31, 2009 10:45 pm
door Goos

hmmmpf...
Het begon met een rechter-rem waarvan ik weet dat de remzuiger beschadigd is en dus om de zoveel tijd door roestvorming vast gaat zitten.
Tijdje terug van Kaiman een setje remklauwen gekregen die prima functioneerde. Omdat ik setjes graag bij elkaar houd heb ik beide remklauwen vervangen door die van Kaiman.
Zojuist beide klauwen er weer af gehaald.
Remzuigers van 'nieuwe' klauwen zijn even groot als de originele.
(Tja, toch maar even gecontroleerd.

)
Aan de capaciteit van de rempomp ligt het dus iig niet.
De linker klauw toch maar weer ingeruild voor de oude. Deze was in principe goed.
Alle sluitingen nog een keer gecheckt en goed bevonden. Koperen ringetjes allemaal intact.
Remzuigers zo ver mogelijk in de cilinder geduwd en de remklauwen weer gemonteerd.
Dekseltje van reservoir d'r weer af.
Ontluchtingskanaal gezocht, maar niet gevonden. Reservoir heeft een niet-demontabele dubbele bodem met een gat. Als er een ontluchtingskanaal zit kan ik er iig nooit bij.
Remvloeistof bijgevuld.
Pompen pompen pompen.
Rem ingeknepen houden.
Ontluchtingsnippel even los en weer vast.
Pompen pompen pompen.
etc.
Totdat er geen lucht meer door de ontluchtingsnippel komt.
Daarna hetzelfde verhaal met de andere remklauw.
Tot slot nog een keer ontluchten bij de aansluiting van het reservoir naar de remleiding.
Systeem moet nu luchtvrij zijn.
....
Nog steeds onvoldoende druk.

Trucje heb ik al vaker vertoond, maar deze keer wil het niet lukken.
Geplaatst: za jan 31, 2009 11:31 pm
door Goos
En toen zag ik belletjes!
In het reservoir, vanuit de bodem, komen komen belletjes naar boven als ik pomp. Het ene moment wat meer dan het andere. 't zijn kleine belletjes, maar toch.
Je zou haast denken dat de pomp lekt.
Toch vreemd dat ik daar pas last mee heb nu ik andere remklauwen monteer.
Zou de kou er mee te maken hebben gehad?
Denk niet dat ik aankomend weekend op de motor zal zijn als ik niet snel een oplossing heb.

Geplaatst: za jan 31, 2009 11:39 pm
door der obergefreiter
lekje in systeem (slangen,banjo's) ? nergens olie die er uitlekt onder druk?
Geplaatst: za jan 31, 2009 11:52 pm
door Goos
der obergefreiter schreef:lekje in systeem (slangen,banjo's) ? nergens olie die er uitlekt onder druk?
Olie lekt nie nergens nie!
Geplaatst: zo feb 01, 2009 1:27 am
door Teevee
Goos schreef:En toen zag ik belletjes!
In het reservoir, vanuit de bodem, komen komen belletjes naar boven als ik pomp. Het ene moment wat meer dan het andere. 't zijn kleine belletjes, maar toch.
Je zou haast denken dat de pomp lekt.
Lijkt erop dat er lucht in je pomp zit. pompen tot je een ons weegt en kijk of dat helpt?
Anders, je krijgt wel druk als je de slang afknijpt. Dan schijn je (heb ik eens ergens gelezen, nooit getest) met twee tangen naar je klauwen toe kunnen werken.
Slang afklemmen, tweede tang 10 cm verder. Druk opbouwen, eerste klem los. Deze nu achter de tweede zetten en weer druk opbouwen.
Zo doorgaan tot je bij je remklauwen komt.
Dit zou moeten werken als je een probleem hebt met de kanaaltjes in je rempomp.
... zeggen ze...
Geplaatst: zo feb 01, 2009 9:41 am
door magna
Je hebt zo te lezen nog lucht boven in de leiding/ banjo zitten die er niet uit wil. Remedie: op de banjo ontluchten.Stop een paar doeken onder je remreservoir, want de olie die daar uit lekt vreet je lak aan.
Eeeeeeeeeehm, oh, fok, ratbike hè? vergeet dat eerste maar.
zet een passende sleutel op de bout welke uit je remreservoir komt, knijp je rem in en draai de bout rustig en voorzichtig een klein beetje los.
er komt nu wat remvloeistof uit gelopen/gespoten. (ligt er aan hoe hard je knijpt

) en waarschijnlijk een bult lucht.
draai de bout weer vast en ontspan DAN pan je remhendel weer.
herhaal indien nodig en doe dit ook een keer op de bout waar de ene remleiding splitst in 2.
Geplaatst: zo feb 01, 2009 9:41 am
door magna
Je hebt zo te lezen nog lucht boven in de leiding/ banjo zitten die er niet uit wil. Remedie: op de banjo ontluchten.Stop een paar doeken onder je remreservoir, want de olie die daar uit lekt vreet je lak aan.
Eeeeeeeeeehm, oh, fok, ratbike hè? vergeet dat eerste maar.
zet een passende sleutel op de bout welke uit je remreservoir komt, knijp je rem in en draai de bout rustig en voorzichtig een klein beetje los.
er komt nu wat remvloeistof uit gelopen/gespoten. (ligt er aan hoe hard je knijpt

) en waarschijnlijk een bult lucht.
draai de bout weer vast en ontspan DAN pan je remhendel weer.
herhaal indien nodig en doe dit ook een keer op de bout waar de ene remleiding splitst in 2.
Geplaatst: zo feb 01, 2009 10:05 am
door kaiman
het is weer tijd voor een knutselweekeind
de achterrem van mijne span is ook nog niet in orde

Geplaatst: zo feb 01, 2009 10:21 am
door Goos
magna schreef:... en doe dit ook een keer op de bout waar de ene remleiding splitst in 2.
Helemaal overgeslagen gisteren!
Ga ik zometeen na 't ontbijt ff proberen!
Geplaatst: zo feb 01, 2009 11:05 am
door Teevee
kaiman schreef:het is weer tijd voor een knutselweekeind
de achterrem van mijne span is ook nog niet in orde

Hier nog één.
Geplaatst: zo feb 01, 2009 2:39 pm
door Goos
Begin er een beetje moedeloos van te worden.
Alle tips en ticks van iedereen nu zo'n beetje uitgeprobeerd.
Verder het volgende verslag van vandaag. (foto's zijn klikbaar voor vergroting en geplaatst op volgorde van handelingen).
De belletjes:
Beide remklauwen ontlucht:


Ik vindt die remvloeistof trouwens wel erg troebel. D'r gaat alleen nieuwe remvloeistof in en die ziet er toch echt anders uit.
Banjos bij overgang van 1 naar 2 leidingen ontlucht:

Banjo bij reservoir ontlucht:
Zou het dan toch hier fout gaan?:
Ik merkte per toeval op dat het reservoir te draaien is. Is dat wel normaal? Ik kan 'm er niet af halen, maar het lijkt me niet handig.

Wat nog rest is het terugplaatsen van de rechter (oude)remklauw om uit te sluiten dat het aan de nieuwe remklauw ligt.