Wat is dat toch?
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Wat is dat toch?
Wat is dat toch met die driewielers
Obergefreiter sloopt (keer op keer) zijn cardan,
Kaiman sloopt zijn cardan,
Ondergetekende vorig jaar óók,
En gisteren is de oogbout van de achterste schoorstang, bij het frame, afgebroken
Da's heel eng rijden, als je motor ineens ten opzichte van de bak kan bewegen.
Dus gisteravond een route naar huis uitgestippeld met vrijwel alleen linkerbochten (moest maar 3 kilometer) en vandaag maar eens rondbellen voor een nieuwe oogbout.
Anders zal er volgende week een lasapparaat aan te pas moeten komen.
Obergefreiter sloopt (keer op keer) zijn cardan,
Kaiman sloopt zijn cardan,
Ondergetekende vorig jaar óók,
En gisteren is de oogbout van de achterste schoorstang, bij het frame, afgebroken
Da's heel eng rijden, als je motor ineens ten opzichte van de bak kan bewegen.
Dus gisteravond een route naar huis uitgestippeld met vrijwel alleen linkerbochten (moest maar 3 kilometer) en vandaag maar eens rondbellen voor een nieuwe oogbout.
Anders zal er volgende week een lasapparaat aan te pas moeten komen.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
- Captain Krimson
- Bezoek Rat
- Berichten: 963
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:08 pm
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Het zal wel onze eigen lompigheid zijn ja.Captain Krimson schreef:tja, ik weet het niet, ik heb toch echt enkele weken probleemloos met genosse kurt rondgereden.... dus het zal aan jullie liggen
Ik ben al lang blij dat hij gisteravond brak, drie km van huis en niet twee uur eerder toen ik nog in Helmond stond met het ding.
Anywayz, nieuwe bout besteld via Ad van Gils Motors in Breda, bij EML. Zal wel speciaal gemaakt moeten worden en kan wel twee weken gaan duren. Twee weken niet driewieleren dus
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7193
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Ducktape en tie-rapsTeevee schreef:Het zal wel onze eigen lompigheid zijn ja.Captain Krimson schreef:tja, ik weet het niet, ik heb toch echt enkele weken probleemloos met genosse kurt rondgereden.... dus het zal aan jullie liggen
Ik ben al lang blij dat hij gisteravond brak, drie km van huis en niet twee uur eerder toen ik nog in Helmond stond met het ding.
Anywayz, nieuwe bout besteld via Ad van Gils Motors in Breda, bij EML. Zal wel speciaal gemaakt moeten worden en kan wel twee weken gaan duren. Twee weken niet driewieleren dus
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
Het schijnt dat 'cardan' en 'zijspan' niet een echt ideale kombi zijn....
Bij de bouw van de meeste (=vrijwel alle) motoren is er geen rekening mee gehouden dat er zo'n 200 kilo extra meegezeuld wordt.
Gevolg: overbelasting van de cardan en daar gaat-ie stuk van.
Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Later zijn er uit het oogpunt van grondstoffenbesparing lichtere onderdelen gebruikt.....
Het beste is een kettingfiets. En dan het kleinste primaire tandwiel erop en en het grootste secundaire. Op die manier wordt het blok ontzien en ook de ketting.
Je raakt wel je topsnelheid kwijt, lekker belangrijk.
Bovendien is een ketting makkelijker te vervangen dan een cardanas.
Bij de bouw van de meeste (=vrijwel alle) motoren is er geen rekening mee gehouden dat er zo'n 200 kilo extra meegezeuld wordt.
Gevolg: overbelasting van de cardan en daar gaat-ie stuk van.
Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Later zijn er uit het oogpunt van grondstoffenbesparing lichtere onderdelen gebruikt.....
Het beste is een kettingfiets. En dan het kleinste primaire tandwiel erop en en het grootste secundaire. Op die manier wordt het blok ontzien en ook de ketting.
Je raakt wel je topsnelheid kwijt, lekker belangrijk.
Bovendien is een ketting makkelijker te vervangen dan een cardanas.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Wat dat betreft had ik wel wat "ouderwetse degelijkheid" verwacht van mijn 30 jaar oude GoldwingWoody schreef:Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Maar kennelijk is alles niet zo ruim overbemeten als ik zelf gedaan zou hebben. oh well, vervangen maar weer en ééntje op voorraad leggen in de schuur (want iedereen weet dat die onderdelen die je hebt liggen, nooit meer stuk gaan )
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
- Locatie: ergens langs de Rijn
Woody schreef:Het schijnt dat 'cardan' en 'zijspan' niet een echt ideale kombi zijn....
Bij de bouw van de meeste (=vrijwel alle) motoren is er geen rekening mee gehouden dat er zo'n 200 kilo extra meegezeuld wordt.
Gevolg: overbelasting van de cardan en daar gaat-ie stuk van.
Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Later zijn er uit het oogpunt van grondstoffenbesparing lichtere onderdelen gebruikt.....
Het beste is een kettingfiets. En dan het kleinste primaire tandwiel erop en en het grootste secundaire. Op die manier wordt het blok ontzien en ook de ketting.
Je raakt wel je topsnelheid kwijt, lekker belangrijk.
Bovendien is een ketting makkelijker te vervangen dan een cardanas.
eeeuuuhhh mijn BMW is van '66
en rijdt ook nog
gespannfahrer
Nix 'ouderwetse degelijkheid', tis gewoon een ouwe bak. Je zou aan tweedehands cardan-onderdelen geen gebrek moeten hebben, toch?
Maar ook bij de nieuwe Goldwing met een bakkie eraan gaat de cardan stuk, maak je geen zorgen.
Kennissen van ons hebben een GL1800 met EML bak en al twee keer de cardan moeten vervangen. Dure hobby....
Maar ook bij de nieuwe Goldwing met een bakkie eraan gaat de cardan stuk, maak je geen zorgen.
Kennissen van ons hebben een GL1800 met EML bak en al twee keer de cardan moeten vervangen. Dure hobby....
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
En gelukkig heb ik daarvan een complete cardan als reserve op de plank liggen.Woody schreef:Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Ik ben d'r wel voorzichtig mee, maar wat alle vorige eigenaren hebben uitgespookt weet je natuurlijk nooit.
Olive is the New Black
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm