4 naar 4

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jannn
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 5:20 pm
Locatie: Randstad

4 naar 4

Bericht door Jannn » ma sep 07, 2009 4:41 pm

Ik wil graag een eigen sound hebben, en zit zo te denken die jappen hebben toch een soort geluid wat ik graag dan toch weer anders zou willen hebben.
Nu zit er een vier bochten dan collector en dan 2 dempers op, wat ik uit wil proberen is aan de bochten vier dempers fabrieken.
Is dit al eens gedaan en wat was dan de reactie van het blok, de uitlaatgassen geven in de collector tegendruk zet je er 4 dempers aan dan mis je de tegendruk in hoeverre is dat erg/vervelend/leuk om te horen ?
Iemand hier al eens mee bezig geweest ????
Gaazzzz

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5632
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » ma sep 07, 2009 4:55 pm

de vroegere racemotoren hadden dit ook maar daar was dan ook de afstelling (carb's) helemaal op afgestemd..
Naar verluidt neemt het topvermogen toe maar trekkracht neemt (drastisch) af..

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3947
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » ma sep 07, 2009 8:25 pm

Ik verwacht niet, dat het geluid er erg door zal veranderen, als je 4 losse dempers gaat monteren.
Beschrijf eens wat je precies met het geluid wilt.
Moet het een zwaarder geluid worden, dan moet je volgens mij het volume van de demper vergroten en met absorbtiemateriaal gaan werken om de hoge tonen te dempen.
Moet het geluid juist scherper/ blikkeriger worden, dan moet je denk ik het volume kleiner maken en alleen met reflectieschotten werken.
Olive is the New Black

Gebruikersavatar
Jannn
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 5:20 pm
Locatie: Randstad

Bericht door Jannn » ma sep 07, 2009 8:56 pm

Ik hoop eigenlijk de verschillende cilinders te gaan horen inplaats van 1 doorlopend geluid.
De bedoeling is zwaarder als een hd maar dan hopelijk toch weer anders.
Iets eigens 8) .
Enne de dempers ga ik natuurlijk ook zelf maken net zo lang tot ik het geluid heb wat ik wil, ben wel eens met een subframe bezig geweest zeker een x of 10 op en afgebouwd tot dat hij naar m'n zin zit als een oude schoen zeg maar( zit trouwens nog steeds perfekt).
Vroeg me alleen af of ik idd niet al het vermogen kwijt zou raken vandaar de vraag heb 130 pk dus kan wel wat verlies hebben maar niet teveel natuurlijk.
Gaazzzz

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7197
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma sep 07, 2009 9:32 pm

Jannn schreef:Ik hoop eigenlijk de verschillende cilinders te gaan horen inplaats van 1 doorlopend geluid.
De bedoeling is zwaarder als een hd maar dan hopelijk toch weer anders.
Iets eigens 8) .
Enne de dempers ga ik natuurlijk ook zelf maken net zo lang tot ik het geluid heb wat ik wil, ben wel eens met een subframe bezig geweest zeker een x of 10 op en afgebouwd tot dat hij naar m'n zin zit als een oude schoen zeg maar( zit trouwens nog steeds perfekt).
Vroeg me alleen af of ik idd niet al het vermogen kwijt zou raken vandaar de vraag heb 130 pk dus kan wel wat verlies hebben maar niet teveel natuurlijk.
2 bougies los trekken en het geluid is heeeeeeeeeeeeeeeeeel anders :lol:
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

angel
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door angel » di sep 08, 2009 8:28 am

ik vrees dat je ze nooit alle vier apart kunt horen tenzij de carbs niet goed zijn afgesteld.
Bij een vier gaan ze mooi tegelijkertijd, en twee daarentegen voel je ook dat ze beiden op een ander tijdstip gaan.
Men Gust waggelt als het ware tussen men benen van links naar rechts,de Yamaha Fazer voel ik helemaal niet vergaan.

Open uitlaten heeft ook wel iets :D , daar hebben we jaren mee gereden met alle ergernis van de buren
Think Pink

Gebruikersavatar
fasteddie
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1055
Lid geworden op: di sep 19, 2006 8:22 am

Bericht door fasteddie » wo sep 09, 2009 4:53 pm

ja een harley loopt gewoon niet goed, vandaar dat je allebei de cilinders hoort en bij een 4-cilinder heb je gewoon 1 groot geluid :wink: :wink: :wink: :wink:

(ik zou gewoon inderdaad wat er af zagen of gaten in de dempers boren, maar volgens mij kan dat dan weer niet kwa vermogen....... enne ik heb er dus geen verstand van, ben maar een vrouw en blond=2x gevaarlijk haha) :lol: :lol:
Groeten Eline-fasteddie.

angel
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door angel » wo sep 09, 2009 8:35 pm

(ik zou gewoon inderdaad wat er af zagen of gaten in de dempers boren, maar volgens mij kan dat dan weer niet kwa vermogen....... enne ik heb er dus geen verstand van, ben maar een vrouw en blond=2x gevaarlijk haha) Laughing Laughing

Wij zijn toch gewoon met onze blonde haren veel slimmer dan rest :D :D :D
Think Pink

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5202
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo sep 09, 2009 8:44 pm

Op Xjeetje zitten vier aparte pijpen, met minimale demping, zonder collector.
Alleen met stationair en langzaam rijden hoor je de aparte verbrandingspufjes.
Hoog in de toeren en er wordt een hoop herrie geproduceerd.
M'n CB750 heeft een 4-1 standaard uitlaat met originele demper die door de vorige eigenaar schuin door de helft is gezaagd. Daar is vervolgens een afdekplaatje op gelast met één gat in het midden.
Gevolg: het lijkt wel een 2-cilinder qua geluid...
Heb meegemaakt dat een Harley-rijder achter me ging inhalen om naast me te komen, en pas toen zag dat ik op een Honda reed...die kop van die gozer... :wink: :wink:
Maar goed, een die ouwe '77 CB750 gaat al veel eerder in het rode toerengebied dan een moderne fiets, scheelt ook.
Houdt er rekening mee dat met het 'aanpassen' van je uitlaatsysteem je wat vermogen verliest.
Maar met 130 paarden mist met 10 of 15 knollen niet... :oops:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Plaats reactie