Pagina 1 van 2

Peraves

Geplaatst: ma jan 04, 2010 11:58 am
door rADt
Ik kwam gisteren op de snelweg zo'n vreemde rijdende capsule op 2 wielen tegen.

Het blijven aparte dingen.

Ik vraag me af hoe de zijwielen werken bij gladheid. Wel dapper om met dit weet te rijden in zo'n machine. Bij een glad moment, klappen de wielen dan op tijd uit? Een beentje bijzetten lukt namelijk ook niet.

http://www.peraves.ch/

Geplaatst: ma jan 04, 2010 12:33 pm
door JPi
ik meen dat die uitklappen onder de 8 km/h.. dus als je afremt door de schuiver.. :roll:

Hier de motorische werking.. érg bijzonder!

http://kugelmotor.peraves.ch/Bilder/Kugelmotor_engl.wmv

Geplaatst: ma jan 04, 2010 12:52 pm
door Rocky Horror
wat ik het vreemdst vind is die kogelmotor.
Na het bekijken van het infofilmpje op de site heb ik daar toch een aantal bedenkingen bij.
De smering moet behoorlijk ingewikkeld zijn (mengsmering?)
Afdichting! Door die ingewikkelde beweging zal het toch heel moeilijk vallen de dichtingen lang te laten werken.
Hoge slijtage op de kogels, en de slijtage zal exponentieel toenemen: kogels slijten uit, bewegende delen zetten meer uit dan voorzien, dus zal die kruisas zijdelings gaan bewegen -> lagerschade etc
Verder zijn er inderdaad weinig bewegende delen, maar die hebben een zeer groot oppervlak waar wrijving ontstaat. Ergo complexe smering.
Bij defect niet te reviseren, uitboren en overmaat zuigers gaan niet.
Heel slecht thermisch rendement, door de vorm van de verbrandingskamer.
Meer vermogen uit kleinere cilinderinhoud, zal dus zeer veel kosten aan de staat onder de vorm van taksen.
Het grappige is een deel van deze klachten als eens vroeger voorkwamen. Bij wankelmotoren. Die nooit doorgebroken hebben.
Maar er zal wel een reden zijn waarom die motor ontworpen is door ingenieurs en ik nog student ben :D

Geplaatst: ma jan 04, 2010 1:26 pm
door rADt
http://www.monotracer.com/?page=movie&lang=en

Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.

Geplaatst: ma jan 04, 2010 1:39 pm
door Woody
Rocky Horror schreef:Meer vermogen uit kleinere cilinderinhoud, zal dus zeer veel kosten aan de staat onder de vorm van taksen.
Huh? Sinds wanneer is er accijns op verbrandingsmotoren?
Voor alle motoren geld in NL maar één belastingtarief, of je nou op benzine, LPG of diesel rijdt.
De Wankelmotor is idd nooit echt populair geworden, maar is wel degelijk vaak toegepast. Ook bij motorfietsen, oa Suzuki
Afbeelding
en Norton die ze ook als politie-motor bouwden
Afbeelding
Voordelen zijn de zeer lineaire vermogensafgifte en enorme trekkracht.
Nadelen zijn de hoge produktiekosten, hoger benzine- en olieverbruik.
Oja, tweedehands zijn deze motoren niet goedkoop. Want zeldzaam.

Geplaatst: ma jan 04, 2010 2:57 pm
door Rocky Horror
onlangs een taak gemaakt over wankel vs tweetakt.
in een vergelijking gezien dat een mazda rx8 met 1300cc motor evenveel kost qua autobelasting als een dodge met 2700cc. of zoiets.
En ik ben grote wankelliefhebber, ik hoop op een dag een suzuki re5 oid in men bezit te hebben :)

Geplaatst: ma jan 04, 2010 7:02 pm
door magna
Rocky Horror schreef:onlangs een taak gemaakt over wankel vs tweetakt.
in een vergelijking gezien dat een mazda rx8 met 1300cc motor evenveel kost qua autobelasting als een dodge met 2700cc. of zoiets.
En ik ben grote wankelliefhebber, ik hoop op een dag een suzuki re5 oid in men bezit te hebben :)
hier in nederland zal dat heel anders zijn. Hier gaat het op gewicht en brandstof. Geen idee hoe het systeem bij jullie in België werkt.

Geplaatst: di jan 05, 2010 12:28 am
door Goos
rADt schreef:http://www.monotracer.com/?page=movie&lang=en

Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.
Te klein voor een auto, te groot voor een motor... :roll:

Ik vraag me vooral af hoe de balans vanuit zo'n ding geregeld is als je de bochten door gaat, vooral met een passagier achterin.

Geplaatst: di jan 05, 2010 8:48 am
door Woody
magna schreef:hier in nederland zal dat heel anders zijn. Hier gaat het op gewicht en brandstof. Geen idee hoe het systeem bij jullie in België werkt.
Eeeh nee, in NL geldt weer een wegenbelasting-toeslag op 2-zitters, zoals de Mazda RX. Dat maakt vergelijken lastig.

Geplaatst: di jan 05, 2010 10:37 am
door der obergefreiter
mwah, wat voor belasting dan ook , blijf het een rijdende dildo vinden :twisted:

Geplaatst: di jan 05, 2010 12:44 pm
door Rocky Horror
Woody schreef:
magna schreef:hier in nederland zal dat heel anders zijn. Hier gaat het op gewicht en brandstof. Geen idee hoe het systeem bij jullie in België werkt.
Eeeh nee, in NL geldt weer een wegenbelasting-toeslag op 2-zitters, zoals de Mazda RX. Dat maakt vergelijken lastig.
de rx-8 is een vierzits, met vier deuren. hier zitten we met een systeem met fiscale pks. aan de hand van die fictieve pks wordt je wegentaks bepaald.

Geplaatst: di jan 05, 2010 1:03 pm
door angel
Dildo is zonder batterijen dus meer een vibrator, der ken ik nu eens alles van ze :D :D :D

Maar zo een ding hoef ik nu ook echt niet, lijkt me heel raar om daar de weg mee op te gaan.

Geplaatst: di jan 05, 2010 1:16 pm
door rADt
Goos schreef:
rADt schreef:http://www.monotracer.com/?page=movie&lang=en

Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.
Te klein voor een auto, te groot voor een motor... :roll:

Ik vraag me vooral af hoe de balans vanuit zo'n ding geregeld is als je de bochten door gaat, vooral met een passagier achterin.
Als je de foto's bekijkt, dan kan je zo'n voertuig toch aardig plat gooien.

Geplaatst: di jan 05, 2010 2:01 pm
door Woody
Rocky Horror schreef:de rx-8 is een vierzits, met vier deuren. hier zitten we met een systeem met fiscale pks. Aan de hand van die fictieve pks wordt je wegentaks bepaald.
Fictieve pk's? Dat kan alleen verzonnen zijn door een Brusselse ambtenaar....
Ik ga me bijna afvragen hoe je de fiskale pk's vaststeld van een auto......hoeveel ambtenaren kunnen touwtrekken met de auto??? :roll: :roll:

Geplaatst: di jan 05, 2010 4:00 pm
door voodoo
fiscale pk's Woody, geen fictieve. Hebben ze al heel lang, vandaar dat een 2CV zo heet (die had twee fiscale pk's).