Pagina 1 van 2

Autoaccu in driewieler

Geplaatst: do nov 18, 2010 7:17 pm
door Dyrck
Mijn nieuwe driewieler (moet nog steeds een leuke naam verzinnen voor de FJ-eml) is nog van een standaard 14 Ah motoraqccu voorzien.
Nu wil ik er een autoaccu inzetten, maar vraag me af of ik dan geen probleem krijg met de dynamo.
De laadstroom bij een autoaccu is immers hoger dan van een motoraccu en ik zit natuurlijk niet te wachten op een doorgebrande dynamo.

Wie weet wat ik het beste kan doen?

Geplaatst: do nov 18, 2010 7:43 pm
door voodoo
Volgens mij kan er gewoon een autoaccu in. De laadstroom blijft gelijk, het duurt dan alleen langer voordat de accu van leeg naar vol gaat. Praktisch gezien maakt dat niet uit, je accu hoeft namelijk niet van leeg naar vol, maar moet vol blijven en dat kan met een heel kleine laadstroom.

Let er wel op dat je, doordat de lengte van de kabel van accu naar afnemers groter wordt, een kabel van voldoende diameter neemt. Anders wordt het een gloeidraad!

Geplaatst: do nov 18, 2010 8:33 pm
door Teevee
Ik gebruik 16 mm^2 voor de kabels naar de rolstoelaccu in de zijspan. Ruim een meter lang en dan kun je zonder moeite starten op de grote accu.

Laadstroom zou alleen een probleem voor je dynamo kunnen zijn als je om één of andere reden een compleet lege autoaccu probeert rijdend op te laden.

Als je de motoraccu laat zitten en je wil het heel netjes doen zet je er een accu-scheidingsautomaat tussen. Als je rijdt worden beide accus opgeladen. Als je stilstaat kun je de accu in de zijspan gebruiken voor vanalles zonder dat de motoraccu leeg getrokken wordt. Bij starten wordt de zijspanaccu even bijgeschakeld.
Zo'n ding moet ik nog steeds op de Sidewing zetten.

Geplaatst: vr nov 19, 2010 2:06 am
door der obergefreiter
zit er bij mij ook in , bij alle twee nu . geen probleem , bij de ene gewoon startkabels gebruikt om accu aan te koppelen , knijpers er af geknipt en klemmen er op , klaar . daar krijg ik zelfs na dagen in de kou stilstaan , die 2 pitter nog op gestart

Geplaatst: vr nov 19, 2010 8:02 am
door 2strokerob
Ga ik ook doen 2 accu's...en zo'n scheidingsautomaat lijkt me wel ideaal..Ik hoor het hier wel hoe dat bevalt.
MZlllss,Rob.

Geplaatst: vr nov 19, 2010 9:57 am
door stitch
2strokerob schreef:Ga ik ook doen 2 accu's...en zo'n scheidingsautomaat lijkt me wel ideaal..Ik hoor het hier wel hoe dat bevalt.
MZlllss,Rob.
Tom , is dat niet gewoon iets van een diode.

Geplaatst: vr nov 19, 2010 11:13 am
door Dyrck
Geweldig, dit medium !
Vraag je wat en de volgende morgen heb je alle benodigde info.


Nog wel even de vraag:
Hoe ziet zo'n scheidingsautomaat er uit en waar koop je zo iets?

Geplaatst: vr nov 19, 2010 11:36 am
door magna
Dyrck schreef:Geweldig, dit medium !
Vraag je wat en de volgende morgen heb je alle benodigde info.


Nog wel even de vraag:
Hoe ziet zo'n scheidingsautomaat er uit en waar koop je zo iets?
google is your best friend ;)
http://www.jasicamp.nl/contents/nl/d17.html

Geplaatst: vr nov 19, 2010 5:45 pm
door Dyrck
Okee, naar de camperboer dus om te vragen hoe zo iets aangesloten moet worden....
Of toch eerst maar alleen de motoraccu vervangen door een auto-accu.
Is wel prijzig ding namelijk

Geplaatst: vr nov 19, 2010 6:02 pm
door JPi
Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid :wink:

Geplaatst: vr nov 19, 2010 6:37 pm
door Teevee
stitch schreef:
2strokerob schreef:Ga ik ook doen 2 accu's...en zo'n scheidingsautomaat lijkt me wel ideaal..Ik hoor het hier wel hoe dat bevalt.
MZlllss,Rob.
Tom , is dat niet gewoon iets van een diode.
Het is een iets intelligentere variant van de diodebrug.

Ik heb zelf ook de simpele versie, een schakelaar en een startrelais daar naast.

Geplaatst: vr nov 19, 2010 7:34 pm
door Dyrck
JPi schreef:Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid :wink:
Dan zou je alleen de + draad hoeven te schakelen.
De massadraden kun je eigenlijk gewoon aan elkaar knopen (of beiden naar een eigen frameverbinding.

Geplaatst: vr nov 19, 2010 8:36 pm
door magna
Dyrck schreef:
JPi schreef:Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid :wink:
Dan zou je alleen de + draad hoeven te schakelen.
De massadraden kun je eigenlijk gewoon aan elkaar knopen (of beiden naar een eigen frameverbinding.
Dan zou ik toch kiezen voor de massakabels aan elkaar, ik ben er persoonlijk iets minder fan van om het frame ook werkelijk als massaverbinding te gebruiken (en gezien de hoeveelheid groene bedrading denkt meneer Honda daar ook zo over ;) )

Geplaatst: za nov 20, 2010 2:11 am
door der obergefreiter
Dyrck schreef:
JPi schreef:Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid :wink:
Dan zou je alleen de + draad hoeven te schakelen.
De massadraden kun je eigenlijk gewoon aan elkaar knopen (of beiden naar een eigen frameverbinding.
ik zou je massa kabel gewoon terug voeren naar waar ie standaard gemonteerd zit (dikwijls op blok ) is kortere verbinding dan via frame van zijspan,hulpframe, frame van motor , enz .

Geplaatst: za nov 20, 2010 9:45 am
door de vlieger
Gewoon moto accu weggooien en een 88 amp diesel batterij erin!! kun je indien nodig op de startmotor naar huis rijden..! :wink:
weet er een heleboel rijden met enkel een auto accu (oa Petaat) niks probleem!!