Wat heb je zoal gedaan vandaag? - deel 2 -
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Vanmorgen overkwam me iets dat ik nog nooit heb mee gemaakt:
Bij het oprijden van de parkeerplaats op het werk wilde ik de motor in z'n één zetten, maar er gebeurde niets.
Het leek wel of ik geen koppeling meer had, terwijl de kabel heel was en je de versnellingsbak mee kon horen draaien.
Ik heb dus de ANWB gebeld en de Wegenwacht kwam langs.
Na loshalen van het kapje van het voortandwiel bleek dat de borgmoer losgerammeld was en het voortandwiel van de uitgaande as was gelopen.
Gelukkig had ik ruim gesmeerd, waardoor de moer was blijven plakken aan de vettige smurrie tegen de achterbrug.
Bijna alle schroefdraad was uit de moer gesleten, maar gelukkig zijn er nog een paar windingen over.
Hierdoor kon ie met loctide vastgezet worden, maar kreeg wel het advies een nieuwe borgmoer te bestellen.
De man van de Wegenwacht wist te vertellen, dat het een zelfborgende moer moest zijn, die bij iedere wisseling van tandwiel vervangen moet worden.
Ik heb meteen een nieuwe moer besteld.
(Waarom heeft een zichzelf officieel Suzukidealer noemende motorzaak zulke dingen niet op voorraad? )
Bij het oprijden van de parkeerplaats op het werk wilde ik de motor in z'n één zetten, maar er gebeurde niets.
Het leek wel of ik geen koppeling meer had, terwijl de kabel heel was en je de versnellingsbak mee kon horen draaien.
Ik heb dus de ANWB gebeld en de Wegenwacht kwam langs.
Na loshalen van het kapje van het voortandwiel bleek dat de borgmoer losgerammeld was en het voortandwiel van de uitgaande as was gelopen.
Gelukkig had ik ruim gesmeerd, waardoor de moer was blijven plakken aan de vettige smurrie tegen de achterbrug.
Bijna alle schroefdraad was uit de moer gesleten, maar gelukkig zijn er nog een paar windingen over.
Hierdoor kon ie met loctide vastgezet worden, maar kreeg wel het advies een nieuwe borgmoer te bestellen.
De man van de Wegenwacht wist te vertellen, dat het een zelfborgende moer moest zijn, die bij iedere wisseling van tandwiel vervangen moet worden.
Ik heb meteen een nieuwe moer besteld.
(Waarom heeft een zichzelf officieel Suzukidealer noemende motorzaak zulke dingen niet op voorraad? )
Olive is the New Black
Danku.. de noordkaap gaat het niet worden ook al omdat we er dit jaar geweest zijn op een zeer mooie zonnige en heldere dag!! 1 van de 5/jr heb ik me laten vertellen... De dag ervoor kon je er langlaufen en de dag na ons bezoek eoa vette natte storm.. kortom.. the gods were smiling2strokerob schreef:Have fun
Vanavond even wat onderhoud gepleegd ivm ritjes zaterdag en zondag..
-koelwater bijgevuld (tankje was niet eens leeg)
-olie bijgevuld, ½ liter
-spiegels opnieuw 'vastgezet' met tape
- lekje in uitlaat 'gerepareerd' met bierblikje en slangenklem
Gevolg: minder herrie, helaas geen geplof meer bij op de motor remmen en goed zicht naar achteren. Morgen nog even aftanken, alles zoveel mogelijk inpakken zodat ik om zaterdagochtend geen gestress heb.
Oja, Carla d'r motor uit de garage naar huis gereden.
-koelwater bijgevuld (tankje was niet eens leeg)
-olie bijgevuld, ½ liter
-spiegels opnieuw 'vastgezet' met tape
- lekje in uitlaat 'gerepareerd' met bierblikje en slangenklem
Gevolg: minder herrie, helaas geen geplof meer bij op de motor remmen en goed zicht naar achteren. Morgen nog even aftanken, alles zoveel mogelijk inpakken zodat ik om zaterdagochtend geen gestress heb.
Oja, Carla d'r motor uit de garage naar huis gereden.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Terug van vakantie naar de kop van Noord Holland alwaar ik een honda CB 750 uit de jaren 70 spotte met zijspan .
Mij onbekend.
Maar de francaise die steeds meer een ratcar wordt deed het weer prima.
Ondanks 300.000 op de teller en het blokje nooit uit elkaar gehaald.
Gr Redman
Mij onbekend.
Maar de francaise die steeds meer een ratcar wordt deed het weer prima.
Ondanks 300.000 op de teller en het blokje nooit uit elkaar gehaald.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
De afgelopen dagen hoorde ik een knakkend geluid in de aandrijflijn van de Black Rattus. Vandaag heb ik de zaak geïnspecteerd en de oorzaak gevonden.
Het knakkende geluid werd gelukkig niet veroorzaakt door een kapot lager (waar ik in eerste instantie bang voor was), maar werd veroorzaakt door een sluitschakel die verroest was. Hierdoor waren de stiftjes van de sluitschakel dermate versleten dat de ketting ter plekke net iets langer was geworden en dus niet meer goed over het achtertandwiel liep.
De oorzaak van het roesten was dat tijdens de montage de schakel te ruim geklonken was. Hierdoor kon water tussen de O-ringen door lopen en in de schakel terecht komen.
Het knakkende geluid werd gelukkig niet veroorzaakt door een kapot lager (waar ik in eerste instantie bang voor was), maar werd veroorzaakt door een sluitschakel die verroest was. Hierdoor waren de stiftjes van de sluitschakel dermate versleten dat de ketting ter plekke net iets langer was geworden en dus niet meer goed over het achtertandwiel liep.
De oorzaak van het roesten was dat tijdens de montage de schakel te ruim geklonken was. Hierdoor kon water tussen de O-ringen door lopen en in de schakel terecht komen.
Olive is the New Black
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Jeetje het rijtje kan afgevinkt worden:voodoo schreef:Vanmorgen in een vlaag van verstandsverbijstering de ténéré maar ingeruild voor een nieuwe TDM.
Die is wel zwart......
eigen huis @
kinderen @
grote auto @
zijspan @
zeer verantwoorde bijna overwoestbare motorfiets met een lage afschrijving @
Nog even en je gaat niet meer naar treffens (want daar wordt je vies van en ze zijn nooit leuk).
En dan wordt je op een zondag wakker, al je vrienden zijn op dat moment aan het bijkomen op een weiland van een alweer vreselijk stom en zo niet leuk feestje en je beseft: ik ben SAAI!
Gelukkig straalt je zijspan nog enige hoop uit dat het zover niet hoeft te komen.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!