
dieseltrike
Moderators: Goos, Woody, Teevee
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
dieseltrike
yo , wie weet hier meer van . ik wil van een bestaand frame (inkl. kenteken) een trike bouwen . nou weet ik dat lehmans die dingen bouwt en die dus op de weg mogen onder een A-vaarbewijs . daar ik geen ander bezit dan voorgenoemd bewijs moet het dus voor de wet een motorfiets blijven . wie weet iets van maten,voorschriften of heeft er enige notie van waar ik die kan vinden (zonder er gelijk die lastige krengen van de rdw bij te betrekken). en mot ik dat vehikel dan ook opnieuw laten keuren ? en weet iemand welk vierwielertje een klein genoeg diesel motortje heeft om in deze deathtrap in te bouwen ? tsja , ik vraag veel , maar ik hou mijn medemens graag wakker 

camperproleet
Hier http://www.rataplan-ratbikeclub.nl/Tech ... iekCSS.htm vind je wat documenten van de RDW en een stuk voertuigreglement.
(stukje van de website wat nog in aanbouw is).
Misschien kom je daar wat verder mee.
(stukje van de website wat nog in aanbouw is).
Misschien kom je daar wat verder mee.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Wat voor bestaand frame heb je? Wat voor kenteken zit er bij?
Gaat het om een standaard motorkenteken? Van welk bouwjaar?
site van RDW heb je geen donder aan. Je wilt eigenlijk alleen weten wat er in het register van je oude donor-kenteken bekend is toch? Bellen kom je verder mee.
Oud (antiek) kenteken (pre 75, liefst ouder) is zonder typegoedkeuring, staat vaak wel de wielbasis, merk motorblok, cylinderinhoud en soort brandstof genoteerd in het register bij RDW.
Verder, hoe ouder het voertuig hoe meer er mag. Oud barrel van voor 75, zonder typegoedkeuring mag je iets mee (diesel inbouwen mag waarschijnlijk dus niet!! staat bijna altijd geregistreerd, net als merk motorblok. Aantal wielen weet ik niet...) Als ie benzine op kenteken staat en je wilt er een diesel inbouwen, dan komt het RDW zowiezo om de hoek kijken... Moet het ding opnieuw gekeurd worden (lees: gezeik).
Bij een echt antiek kenteken staat er waarschijnlijk nog minder vermeld. Dan ben je nog meer vrij in je verbouwingen... Maar je komt zowiezo in een 'schemergebied' terecht van de mazen der wet
Motor van later dan 75 heeft typegoedkeuring en staat tot op het boutje en moertje geregistreerd. Mag je in principe dus helemaaal niks mee, niet eens een ander kleurtje.
Succes!

Gaat het om een standaard motorkenteken? Van welk bouwjaar?
site van RDW heb je geen donder aan. Je wilt eigenlijk alleen weten wat er in het register van je oude donor-kenteken bekend is toch? Bellen kom je verder mee.
Oud (antiek) kenteken (pre 75, liefst ouder) is zonder typegoedkeuring, staat vaak wel de wielbasis, merk motorblok, cylinderinhoud en soort brandstof genoteerd in het register bij RDW.
Verder, hoe ouder het voertuig hoe meer er mag. Oud barrel van voor 75, zonder typegoedkeuring mag je iets mee (diesel inbouwen mag waarschijnlijk dus niet!! staat bijna altijd geregistreerd, net als merk motorblok. Aantal wielen weet ik niet...) Als ie benzine op kenteken staat en je wilt er een diesel inbouwen, dan komt het RDW zowiezo om de hoek kijken... Moet het ding opnieuw gekeurd worden (lees: gezeik).
Bij een echt antiek kenteken staat er waarschijnlijk nog minder vermeld. Dan ben je nog meer vrij in je verbouwingen... Maar je komt zowiezo in een 'schemergebied' terecht van de mazen der wet

Motor van later dan 75 heeft typegoedkeuring en staat tot op het boutje en moertje geregistreerd. Mag je in principe dus helemaaal niks mee, niet eens een ander kleurtje.
Succes!


-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
Het grootste deel van Floris zijn verhaal klopt inderdaad. Hij is natuurlijk niet voor niets de president, dus dan kan je dat verwachten.floris schreef:Wat voor bestaand frame heb je? Wat voor kenteken zit er bij?
Gaat het om een standaard motorkenteken? Van welk bouwjaar?
site van RDW heb je geen donder aan. Je wilt eigenlijk alleen weten wat er in het register van je oude donor-kenteken bekend is toch? Bellen kom je verder mee.
Oud (antiek) kenteken (pre 75, liefst ouder) is zonder typegoedkeuring, staat vaak wel de wielbasis, merk motorblok, cylinderinhoud en soort brandstof genoteerd in het register bij RDW.
Verder, hoe ouder het voertuig hoe meer er mag. Oud barrel van voor 75, zonder typegoedkeuring mag je iets mee (diesel inbouwen mag waarschijnlijk dus niet!! staat bijna altijd geregistreerd, net als merk motorblok. Aantal wielen weet ik niet...) Als ie benzine op kenteken staat en je wilt er een diesel inbouwen, dan komt het RDW zowiezo om de hoek kijken... Moet het ding opnieuw gekeurd worden (lees: gezeik).
Bij een echt antiek kenteken staat er waarschijnlijk nog minder vermeld. Dan ben je nog meer vrij in je verbouwingen... Maar je komt zowiezo in een 'schemergebied' terecht van de mazen der wet![]()
Motor van later dan 75 heeft typegoedkeuring en staat tot op het boutje en moertje geregistreerd. Mag je in principe dus helemaaal niks mee, niet eens een ander kleurtje.
Succes!![]()
Je mag ook na 1975 wel veranderingen aanbrengen. De grootste leiddraad is je kentekenbewijs. Die gegevens zijn belangrijk. Als je daar iets in wijzigt, dan moet je inderdaad naar het RDW. Dus het aantal cylinders moet hetzelfde blijven, de cylinderinhoud moet redelijk overeen stemmen. Diesel kan dus niet zonder keuring. het frame drastisch verbouwen kan ook niet zomaar. Moet dan gekeurd worden. Is een wettelijke eis.
Een zijspan aanbouwen mag weer wel zonder keuring, maar bij een trike verander je de basis van het frame.
En vergeet niet om de wijziging altijd te vermelden bij je verzekeringsmaatschappij. Kunnen ze zich achteraf er nooit op beroepen dat je te veel gekloot hebt aan je motor.
Radt, Ratter, Ratst.
Nou... leidraad is niet het kentekenbewijs, maar de typegoedkeuring die er achter hangt (hebben ze mij verteld tenminsterADt schreef:Het grootste deel van Floris zijn verhaal klopt inderdaad. Hij is natuurlijk niet voor niets de president, dus dan kan je dat verwachten.floris schreef:Wat voor bestaand frame heb je? Wat voor kenteken zit er bij?
Gaat het om een standaard motorkenteken? Van welk bouwjaar?
site van RDW heb je geen donder aan. Je wilt eigenlijk alleen weten wat er in het register van je oude donor-kenteken bekend is toch? Bellen kom je verder mee.
Oud (antiek) kenteken (pre 75, liefst ouder) is zonder typegoedkeuring, staat vaak wel de wielbasis, merk motorblok, cylinderinhoud en soort brandstof genoteerd in het register bij RDW.
Verder, hoe ouder het voertuig hoe meer er mag. Oud barrel van voor 75, zonder typegoedkeuring mag je iets mee (diesel inbouwen mag waarschijnlijk dus niet!! staat bijna altijd geregistreerd, net als merk motorblok. Aantal wielen weet ik niet...) Als ie benzine op kenteken staat en je wilt er een diesel inbouwen, dan komt het RDW zowiezo om de hoek kijken... Moet het ding opnieuw gekeurd worden (lees: gezeik).
Bij een echt antiek kenteken staat er waarschijnlijk nog minder vermeld. Dan ben je nog meer vrij in je verbouwingen... Maar je komt zowiezo in een 'schemergebied' terecht van de mazen der wet![]()
Motor van later dan 75 heeft typegoedkeuring en staat tot op het boutje en moertje geregistreerd. Mag je in principe dus helemaaal niks mee, niet eens een ander kleurtje.
Succes!![]()
Je mag ook na 1975 wel veranderingen aanbrengen. De grootste leiddraad is je kentekenbewijs. Die gegevens zijn belangrijk. Als je daar iets in wijzigt, dan moet je inderdaad naar het RDW. Dus het aantal cylinders moet hetzelfde blijven, de cylinderinhoud moet redelijk overeen stemmen. Diesel kan dus niet zonder keuring. het frame drastisch verbouwen kan ook niet zomaar. Moet dan gekeurd worden. Is een wettelijke eis.
Een zijspan aanbouwen mag weer wel zonder keuring, maar bij een trike verander je de basis van het frame.
En vergeet niet om de wijziging altijd te vermelden bij je verzekeringsmaatschappij. Kunnen ze zich achteraf er nooit op beroepen dat je te veel gekloot hebt aan je motor.

Daarom: klassiek kenteken/fiets als basis nemen, zonder typegoedkeuring (pre 75) want die zijn niet als serie of type gekeurd, maar stuk voor stuk... En het mooie is, slechts zeer beperkt omschreven. Vaak alleen cilinderinhoud, motormerk, wielbasis. Je kan dan dus gewoon de zaag in het frame zetten zonder dat men je wat kan maken... als je je maar aan de omschrijving van het register houdt tenminste. Hoe ouder, hoe minder er is beschreven. Dus: effe bellen.

Maarre... hakken, zagen, slijpen!
De truuk met het bouwen van een trike voor rijbewijs A of B zit 'm in de basis: gebruik je auto als basis, dan kan je d'r niet mee rijden als je alleen B hebt. Andersom werkt het ook zo: gebruik je een motor als basis, dan geldt je A weer niet.Dyrck schreef:In Engeland zagen we een groot aantal Reliants rijden (in vergaande staat van verbouw).
Nu mag d'r overzee's een hoop meer, dan in dit overgereguleerde land, maar mischien kun je op basis van een Reliant iets maken.
De meeste trike's zijn afgeleid van een auto, daarom ook geen helmplicht.
Reliantjes worden beschouwd als een motorfiets met zijspan voor de RDW, en daar kan je dus wat aan gaan versleutelen.
Aan een herkeuring door de RDW valt vrijwel niet te ontkomen (tenzij van voor '75) maar dan weet je ook meteen of jouw bouwsel veilig is, want goedgekeurd, dus makkelijker te verzekeren.
Probleem met Reliant is dat je moet zoeken...ongeacht welke staat.
Op autotrack.nl staat er één, voor 1.500 euro.
Of kijk hier: http://www.autobedrijf-reinders.nl/autos/frame.htm

Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Daar ben ik ook benieuwd naar hoe dat in Nederland zit.Dyrck schreef:In Engeland zagen we een grrot aantal Reliants rijden (in vergaande staat van verbouw).
Nu mag d'r overzee's een hoop meer, dan in dit overgereguleerde land, maar mischien kun je op basis van een Reliant iets maken.
Stel: je neemt een Reliant als basis
plastic d'r af
buiswerk+ gaas er oplassen
Omdat het ding een eigen onderstel heeft, verander je technisch gezien niks, het ziet er alleen anders uit...
Toch naar het RDW voor herkeuring, gok ik?
En krijg je dat ooit voor elkaar om er dan kenteken op te krijgen?
Zie wel 's van die Kever buggy's rondrijden, met buis/gaaswerk. Gewoon met kenteken.,,

-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
Hoe kreeg ik het dan voor elkaar dat ik een oude Kawa had, met een Suzuki GSX1100R blok er in. Achterbrug, voorvork en velgen van een ZXR, etc. En het geheel mag volgens de politie.floris schreef:Nou... leidraad is niet het kentekenbewijs, maar de typegoedkeuring die er achter hangt (hebben ze mij verteld tenminsterADt schreef:Het grootste deel van Floris zijn verhaal klopt inderdaad. Hij is natuurlijk niet voor niets de president, dus dan kan je dat verwachten.floris schreef:Wat voor bestaand frame heb je? Wat voor kenteken zit er bij?
Gaat het om een standaard motorkenteken? Van welk bouwjaar?
site van RDW heb je geen donder aan. Je wilt eigenlijk alleen weten wat er in het register van je oude donor-kenteken bekend is toch? Bellen kom je verder mee.
Oud (antiek) kenteken (pre 75, liefst ouder) is zonder typegoedkeuring, staat vaak wel de wielbasis, merk motorblok, cylinderinhoud en soort brandstof genoteerd in het register bij RDW.
Verder, hoe ouder het voertuig hoe meer er mag. Oud barrel van voor 75, zonder typegoedkeuring mag je iets mee (diesel inbouwen mag waarschijnlijk dus niet!! staat bijna altijd geregistreerd, net als merk motorblok. Aantal wielen weet ik niet...) Als ie benzine op kenteken staat en je wilt er een diesel inbouwen, dan komt het RDW zowiezo om de hoek kijken... Moet het ding opnieuw gekeurd worden (lees: gezeik).
Bij een echt antiek kenteken staat er waarschijnlijk nog minder vermeld. Dan ben je nog meer vrij in je verbouwingen... Maar je komt zowiezo in een 'schemergebied' terecht van de mazen der wet![]()
Motor van later dan 75 heeft typegoedkeuring en staat tot op het boutje en moertje geregistreerd. Mag je in principe dus helemaaal niks mee, niet eens een ander kleurtje.
Succes!![]()
Je mag ook na 1975 wel veranderingen aanbrengen. De grootste leiddraad is je kentekenbewijs. Die gegevens zijn belangrijk. Als je daar iets in wijzigt, dan moet je inderdaad naar het RDW. Dus het aantal cylinders moet hetzelfde blijven, de cylinderinhoud moet redelijk overeen stemmen. Diesel kan dus niet zonder keuring. het frame drastisch verbouwen kan ook niet zomaar. Moet dan gekeurd worden. Is een wettelijke eis.
Een zijspan aanbouwen mag weer wel zonder keuring, maar bij een trike verander je de basis van het frame.
En vergeet niet om de wijziging altijd te vermelden bij je verzekeringsmaatschappij. Kunnen ze zich achteraf er nooit op beroepen dat je te veel gekloot hebt aan je motor.). De gegevens staan niet in je gele papiertje (dat is slechts een samenvatting), maar liggen bij het RDW in de archieven, tot op het onderdeel beschreven.
Daarom: klassiek kenteken/fiets als basis nemen, zonder typegoedkeuring (pre 75) want die zijn niet als serie of type gekeurd, maar stuk voor stuk... En het mooie is, slechts zeer beperkt omschreven. Vaak alleen cilinderinhoud, motormerk, wielbasis. Je kan dan dus gewoon de zaag in het frame zetten zonder dat men je wat kan maken... als je je maar aan de omschrijving van het register houdt tenminste. Hoe ouder, hoe minder er is beschreven. Dus: effe bellen.
Maarre... hakken, zagen, slijpen!
Radt, Ratter, Ratst.
Omdat wat van de politie mag, nog niet altijd van het RDW mag.rADt schreef:Hoe kreeg ik het dan voor elkaar dat ik een oude Kawa had, met een Suzuki GSX1100R blok er in. Achterbrug, voorvork en velgen van een ZXR, etc. En het geheel mag volgens de politie.floris schreef:Nou... leidraad is niet het kentekenbewijs, maar de typegoedkeuring die er achter hangt (hebben ze mij verteld tenminsterADt schreef: Het grootste deel van Floris zijn verhaal klopt inderdaad. Hij is natuurlijk niet voor niets de president, dus dan kan je dat verwachten.
Je mag ook na 1975 wel veranderingen aanbrengen. De grootste leiddraad is je kentekenbewijs. Die gegevens zijn belangrijk. Als je daar iets in wijzigt, dan moet je inderdaad naar het RDW. Dus het aantal cylinders moet hetzelfde blijven, de cylinderinhoud moet redelijk overeen stemmen. Diesel kan dus niet zonder keuring. het frame drastisch verbouwen kan ook niet zomaar. Moet dan gekeurd worden. Is een wettelijke eis.
Een zijspan aanbouwen mag weer wel zonder keuring, maar bij een trike verander je de basis van het frame.
En vergeet niet om de wijziging altijd te vermelden bij je verzekeringsmaatschappij. Kunnen ze zich achteraf er nooit op beroepen dat je te veel gekloot hebt aan je motor.). De gegevens staan niet in je gele papiertje (dat is slechts een samenvatting), maar liggen bij het RDW in de archieven, tot op het onderdeel beschreven.
Daarom: klassiek kenteken/fiets als basis nemen, zonder typegoedkeuring (pre 75) want die zijn niet als serie of type gekeurd, maar stuk voor stuk... En het mooie is, slechts zeer beperkt omschreven. Vaak alleen cilinderinhoud, motormerk, wielbasis. Je kan dan dus gewoon de zaag in het frame zetten zonder dat men je wat kan maken... als je je maar aan de omschrijving van het register houdt tenminste. Hoe ouder, hoe minder er is beschreven. Dus: effe bellen.
Maarre... hakken, zagen, slijpen!

Politie kijkt naar veiligheid, doen de remmen het, verlichting, spiegels, banden, uitlaatkabaal... praktische zaken.
Kom je in een RDW fuik, die pakken de typegoedkeuring erbij. Is een frame verzaagd, komt het blok niet overeen met de typegoedkeuring... Kan je 'm inleveren denk ik

-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm