te koop ivm verveling(wil nieuw projectje)
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Op pri loopt de benzine goed uit de kraan.Gister de kraan gedemonteerd en getest en werkte goed.Ook een brandschone tank.Vond wel 3 ? aansluitnippels voor de vacuumslang die de kraan aanstuurt en heb de middelste in gebruik.De andere 2 heb ik afgedopt maar weet niet of dat nodig is.Ik heb geen ervaring met de GS modellen.
Op de Duitse GS site vond ik het volgende stukje.
"Beinahe typisch waren daher die Startschwierigkeiten, die vereinzelt vermeldet wurden. Wurde der günstig plazierte Choke nicht mit Gefühl betätigt, drehte der kalte Motor mit ungesund hohen Drehzahlen oder starb sofort wieder ab. Auch nahm die Maschine in der relativ kurzen Warmlaufphase schlecht Gas an."
En da's precies wat er gebeurd.En daar moet toch wat aan te doen zijn dacht ik zo.Contactpunten waren ok en bijna nieuw,en heb een krachtige vonk.De accu is inmiddels zga leeggestart en ga deze eerst maar weer opladen.Sluit intussen even een autoaccu aan want het kan ook nog een zwakke accu zijn.
Wordt vervolgt.
Gr Redman
Op de Duitse GS site vond ik het volgende stukje.
"Beinahe typisch waren daher die Startschwierigkeiten, die vereinzelt vermeldet wurden. Wurde der günstig plazierte Choke nicht mit Gefühl betätigt, drehte der kalte Motor mit ungesund hohen Drehzahlen oder starb sofort wieder ab. Auch nahm die Maschine in der relativ kurzen Warmlaufphase schlecht Gas an."
En da's precies wat er gebeurd.En daar moet toch wat aan te doen zijn dacht ik zo.Contactpunten waren ok en bijna nieuw,en heb een krachtige vonk.De accu is inmiddels zga leeggestart en ga deze eerst maar weer opladen.Sluit intussen even een autoaccu aan want het kan ook nog een zwakke accu zijn.
Wordt vervolgt.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
Accu is het niet waarschijnlijk,want ik heb de accu van de xj ff geleend en die is bijna nieuw.Op pri loopt hij wel maar niet lekker en trekt ook niet door.op normale stand stopt hij al snel dus kraan of vacuum toch niet goed.Heb al met en zonder filter geprobeerd maar zonder start hij niet beter dan met
Ik verdenk de carbs ervan verstopt te zitten dus moeten die eerst maar eens uit elkaar.En dan kijk ik wel welke aansluiting van de vacuuum slang het beste werkt.Gaat voor zaterdag niet meer lukken vrees ik.Is jammer want ik had met suzi naar Berkel Enschot gewild en heb geen ander vervoer momenteel.Yam staat zonder olie op filter ed te wachten.Auto heeft vrouwlief nodig.
Helaas,helaas.
Gr Redman

Helaas,helaas.
Gr Redman
Trek eerst die doppies weer eens van je kraantje af. Ff terug zoals het was toen ie het wel deed.
Heb je wel getankt trouwens?
Misschien zit er water in je carbs, ff aftappen.
sjeck ook even je electriek in je dodemansknop bijvoorbeeld, ff inspuiten.
En hoe zat het nou met dat afgebroken ringetje/kabeltje bij de accu?
Je denkt toch niet dat jij het kan maken om zaterdag niet te komen he
Heb je wel getankt trouwens?

Misschien zit er water in je carbs, ff aftappen.
sjeck ook even je electriek in je dodemansknop bijvoorbeeld, ff inspuiten.
Je denkt toch niet dat jij het kan maken om zaterdag niet te komen he

-
- Rataplan Rat
-
- Bezoek Rat
Rob, vriend ,allerbeste vriend (slijm slijm )2strokerob schreef:Gerrit als je het toch kan regelen met auto of ehhhh zelfs trein te komen dan kan ik de trilbak meenemen om een live trilbak sessie te doen..Ik kom nl. wel met koekblikomdat ik mijn kleine draakje heb.
Ik hoor het wel,MZlls,Rob.

De carb's van de Ratana hebben het dringend nodig om in dat rete gaaaff bakkie te zwemmen volgens mij

gespannfahrer
Ik ga morgenvroeg fanatiek aan de slag.Of de Yam weer voorzien van sappen ed.Of de Suuz.Ik heb wat speurwerk gedaan en begin toch steeds meer de vacuumkraan te verdenken van het veroorzaken van de problemen.Heb op het Duitse Gs forum eea gelezen.Oa dat het een lawaai veroorzaakt alsof je hele blok in de poeier loopt als een bepaald terugslagdopje in de kraan stuk gaat en het vacuum niet meer wordt gedempt.Komt door de resonantie van de benzinetank.Dus eerst gaat die uit elkaar.Moet ik wel ff 22 liter benzine aftappen want ik had hem net volgegooid.
Is dat het niet dan komen de carbs vrijdag aan de beurt,en vrijdag krijg ik ook de onderdelen voor de yam binnen.Maar ik vraag me toch af waarom er 3 aansluitingen op de carbs zitten waarop een vacuumslang kan.Vindt hierover in het werkplaatshandboek niks terug
Of de vorige eigenaar heeft uit allerlei onderdelen een carbblok samengesteld.
Vervuiling is de laatste optie,maar afgetapte benzine is brandschoon,de tank is brandschoon van binnen,en de vorige eigenaar had ong 3 maanden geleden de naalden en naaldzittingen vernieuwd.
De aanzuigrubbers ed zien er nog prima uit,dus dat is het waarschijnlijk ook niet.
We zoeken verder....
En ervaringen van andere GS of ex GS bezitters zijn meer dan welkom.
En Rob,hardstikke bedankt voor je aanbod.Mocht het nodig zijn dan meld ik me.
Gr Redman

Is dat het niet dan komen de carbs vrijdag aan de beurt,en vrijdag krijg ik ook de onderdelen voor de yam binnen.Maar ik vraag me toch af waarom er 3 aansluitingen op de carbs zitten waarop een vacuumslang kan.Vindt hierover in het werkplaatshandboek niks terug

Vervuiling is de laatste optie,maar afgetapte benzine is brandschoon,de tank is brandschoon van binnen,en de vorige eigenaar had ong 3 maanden geleden de naalden en naaldzittingen vernieuwd.
De aanzuigrubbers ed zien er nog prima uit,dus dat is het waarschijnlijk ook niet.
We zoeken verder....
En ervaringen van andere GS of ex GS bezitters zijn meer dan welkom.
En Rob,hardstikke bedankt voor je aanbod.Mocht het nodig zijn dan meld ik me.
Gr Redman
-
- Rataplan Rat
-
- Bezoek Rat
Gerrit let even op;
ik heb hier de carb's van de RATANA op schoot in de rij richting,
het slangetje voor de vacuumkraan aansluiting zit op de 2e carb.
van links, en wel net boven de aansluiting van de inlaatrubbers.
de aanvoerslangzit tussen de 2e en de 3e carb.
en tussen carb 1 & 2 en carb 3 & 4 zit een overloopslang
voor de rest kan ik nix vinden, anders bel mij even
ik heb hier de carb's van de RATANA op schoot in de rij richting,
het slangetje voor de vacuumkraan aansluiting zit op de 2e carb.
van links, en wel net boven de aansluiting van de inlaatrubbers.
de aanvoerslangzit tussen de 2e en de 3e carb.
en tussen carb 1 & 2 en carb 3 & 4 zit een overloopslang
voor de rest kan ik nix vinden, anders bel mij even
gespannfahrer
MZ.
De rode kabel die los hing loopt van de accu naar de zekeringkast,dus de vorige eigenaar heeft tijden met een ongezekerde accu rondgereden.Als de dynamo of spanningsregelaar(typisch Suzuki) raar had gedaan was de accu gaan koken en de kabelboom waarschijnlijk afgefikt.
En voor RedP.
Ok,dan heeft de vorige eigenaar de boel een beetje verkloot en heb ik geluk gehad dat eea liep.Ik ga de slangen goed aansluiten,maar verdenk de benzine kraan steeds harder.Heb hem wel getest door zuigen aan de vacuumslang en toen deed alles het,maar een vuiltje kan genoeg zijn.Of hij heeft toch langer stilgestaan dan mij verteld is.
Ik worstel verder.
Gr Redman
MZ.
De rode kabel die los hing loopt van de accu naar de zekeringkast,dus de vorige eigenaar heeft tijden met een ongezekerde accu rondgereden.Als de dynamo of spanningsregelaar(typisch Suzuki) raar had gedaan was de accu gaan koken en de kabelboom waarschijnlijk afgefikt.
En voor RedP.
Ok,dan heeft de vorige eigenaar de boel een beetje verkloot en heb ik geluk gehad dat eea liep.Ik ga de slangen goed aansluiten,maar verdenk de benzine kraan steeds harder.Heb hem wel getest door zuigen aan de vacuumslang en toen deed alles het,maar een vuiltje kan genoeg zijn.Of hij heeft toch langer stilgestaan dan mij verteld is.
Ik worstel verder.
Gr Redman
Vanmorgen helaas weinig tijd om te sleutelen,maar toch ff benzinekraan nog een keer getest.Deed het nu niet ondanks dat ik zoog tot ik blauw zag.
Zal dus dat beruchte terugslagdingetje zijn wat de boel blokkeert.Schijnt volgens duits gs forum vaker voor te komen en je kan hem er uit peuteren maar dan zou je een of andere schroef zonder kop in de slang moeten doen om de pulsen af te dempen.
Zie onderstaand stukje.
Unterdruckmembran und Rückschlagventil reparieren
Besonders achten sollte man auf eine defekte Membran (1), die kann man austauschen. Auch wenn das Einweg- bzw. Rückschlagventil (2) stecken geblieben ist, bleibt der Benzinhahn zu und es kann kein Kraftstoff fließen.
Wenn die Luftrückführblende (3) verschmutzt ist, bleibt die Membran offen, und es fließt permanent Kraftstoff nach. Das Gleiche passiert auch, wenn der O-Ring des Kraftstoffventils gerissen oder undicht ist. Nicht verstanden? Dann lest hier mehr über die Technik des Kraftstoffhahns.
Das Rückschlagventil (2) hält den Unterdruck zwischen den Ansaugtakten halbwegs konstant. Ist es defekt, kann man das gut an einem klopfenden Geräusch erkennen und es hört sich durch den großen Resonanzraum des Tanks fürchterlich an!
Jetzt hilft eigentlich nur eine Radikalkur, wenn man keinen neuen Benzinhahn kaufen will: Einfach radikal entfernen (aus dem Deckel herausreißen) und in den Unterdruckschlauch vom Vergaser eine oder zwei (ausprobieren) ca. 3 cm lange Madenschrauben hineindrehen.
Die Reparatur erfüllt genau den gleichen Zweck wie das winzige Einwegventil: Der Luftleitung im Unterdruckschlauch wird durch die enorme Querschnittreduktion und lange Leitung entlang der Gewindegänge so träge ("zeitlich gestreckt"), dass der Unterdruck an der Membrane einige Sekunden konstant bleibt. Stellt man den Motor ab, baut sich der Unterdruck innerhalb von wenigen Sekunden ab und der Hahn schließt zuverlässig. Außerdem verschmutzt das kaum.
Übrigens kann man den Trick auch für die Unterdruckuhren zur Vergasersynchronisation benutzen....dann tun's auch relativ preiswerte Uhren
Ik heb daarvoor een beter idee.Gewoon zo'n klein kraantje gehaald in een aquariumshop die je met een schroefmechaniek open en dicht kunt draaien,en die precies op de vacuumslang past..Dat ga ik morgen proberen,en anders is het membraam stuk en wordt het revisie van de kraan.
Maar dat moet ik eerst bestellen.
Gr Redman.
Die zo langzamerhand een reparatie soap aan het schrijven is.
Zal dus dat beruchte terugslagdingetje zijn wat de boel blokkeert.Schijnt volgens duits gs forum vaker voor te komen en je kan hem er uit peuteren maar dan zou je een of andere schroef zonder kop in de slang moeten doen om de pulsen af te dempen.

Unterdruckmembran und Rückschlagventil reparieren
Besonders achten sollte man auf eine defekte Membran (1), die kann man austauschen. Auch wenn das Einweg- bzw. Rückschlagventil (2) stecken geblieben ist, bleibt der Benzinhahn zu und es kann kein Kraftstoff fließen.
Wenn die Luftrückführblende (3) verschmutzt ist, bleibt die Membran offen, und es fließt permanent Kraftstoff nach. Das Gleiche passiert auch, wenn der O-Ring des Kraftstoffventils gerissen oder undicht ist. Nicht verstanden? Dann lest hier mehr über die Technik des Kraftstoffhahns.
Das Rückschlagventil (2) hält den Unterdruck zwischen den Ansaugtakten halbwegs konstant. Ist es defekt, kann man das gut an einem klopfenden Geräusch erkennen und es hört sich durch den großen Resonanzraum des Tanks fürchterlich an!
Jetzt hilft eigentlich nur eine Radikalkur, wenn man keinen neuen Benzinhahn kaufen will: Einfach radikal entfernen (aus dem Deckel herausreißen) und in den Unterdruckschlauch vom Vergaser eine oder zwei (ausprobieren) ca. 3 cm lange Madenschrauben hineindrehen.
Die Reparatur erfüllt genau den gleichen Zweck wie das winzige Einwegventil: Der Luftleitung im Unterdruckschlauch wird durch die enorme Querschnittreduktion und lange Leitung entlang der Gewindegänge so träge ("zeitlich gestreckt"), dass der Unterdruck an der Membrane einige Sekunden konstant bleibt. Stellt man den Motor ab, baut sich der Unterdruck innerhalb von wenigen Sekunden ab und der Hahn schließt zuverlässig. Außerdem verschmutzt das kaum.
Übrigens kann man den Trick auch für die Unterdruckuhren zur Vergasersynchronisation benutzen....dann tun's auch relativ preiswerte Uhren
Ik heb daarvoor een beter idee.Gewoon zo'n klein kraantje gehaald in een aquariumshop die je met een schroefmechaniek open en dicht kunt draaien,en die precies op de vacuumslang past..Dat ga ik morgen proberen,en anders is het membraam stuk en wordt het revisie van de kraan.
Maar dat moet ik eerst bestellen.
Gr Redman.
Die zo langzamerhand een reparatie soap aan het schrijven is.
Dan zou ie theoretisch gezien op pri wel benzine moeten doorlaten. En anders zit de verstopping dus boven het kraantje, tussen kraan en tank.redman schreef:Vanmorgen helaas weinig tijd om te sleutelen,maar toch ff benzinekraan nog een keer getest.Deed het nu niet ondanks dat ik zoog tot ik blauw zag.
Zal dus dat beruchte terugslagdingetje zijn wat de boel blokkeert.
Hij doet het weer.Kraan gedemonteerd,zat troep in membraamkamer en dus schoongemaakt.Getest en Yahoo.Hij loopt weer.Alleen in het middengebied van het toerental loopt hij wat rukkerig.Wel pakt hij het gas goed op en ook hogere toerentallen gaan goed, dus eerst de puntjes nogmaals controleren en nu met de leesbril op.Ik wordt al een dagje ouder en verdenk mezelf ervan het verkeerde merkteken aan te hebben gehouden
Misschien dat er morgen gesynchroniseerd kan worden door diegenen die daar meer verstand van hebben en de apparatuur hebben.
Maar ik ga het morgen proberen.
Gr Redman

Misschien dat er morgen gesynchroniseerd kan worden door diegenen die daar meer verstand van hebben en de apparatuur hebben.
Maar ik ga het morgen proberen.
Gr Redman