Olieverversen onzinnig ?
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Olieverversen onzinnig ?
Een hardnekkig verhaal:
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... tml?p=14,1
Ik ken ook al een verhaal van iemand die olie die al 40.000 km in een FJ1200 heeft geszeten heeft laten testen en toen bleek die olie nog binnen de specificaties te vallen van goede olie.
Mischien toch iets om eens over na te denken.....
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... tml?p=14,1
Ik ken ook al een verhaal van iemand die olie die al 40.000 km in een FJ1200 heeft geszeten heeft laten testen en toen bleek die olie nog binnen de specificaties te vallen van goede olie.
Mischien toch iets om eens over na te denken.....
Olive is the New Black
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Xjeetje verbruikt 1 liter olie op 1000 km. Ze kan max 3,5 liter olie in het blok hebben, dus om de 3.500 is de olie 'ververst'.
Dus ga ik voortaan alleen nog het oliefilter vervangen, en gewoon bijvullen.
De rest is totale onzin.
En de olie komt voortaan bij de Action vandaan, 2 euro per liter.
Helaas is wel zo dat bij een motorfiets het oliefilter meestal op een laag punt zit, dus toch de olie opvangen en dan na verwisselen oliefilter weer teruggieten.
Word motorrijden nog goedkoper!

Dus ga ik voortaan alleen nog het oliefilter vervangen, en gewoon bijvullen.
De rest is totale onzin.
En de olie komt voortaan bij de Action vandaan, 2 euro per liter.
Helaas is wel zo dat bij een motorfiets het oliefilter meestal op een laag punt zit, dus toch de olie opvangen en dan na verwisselen oliefilter weer teruggieten.
Word motorrijden nog goedkoper!



Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
- Locatie: Roeselare
op school maken ze mij wijs dat je de olie wel degelijk moet verversen, want er is steeds lekkage van benzine naar het carter. als die benzine mengt met de olie dan smeert het goedje niet zo goed meer
maar kritisch als ik ben zeg ik dus dat er ook CARTERONTLUCHTING in een motor is! ik ververs ook geen olie, enkel bijvullen! nooit problemen gehad.
cheers!
maar kritisch als ik ben zeg ik dus dat er ook CARTERONTLUCHTING in een motor is! ik ververs ook geen olie, enkel bijvullen! nooit problemen gehad.
cheers!
Fast and loud, punk and proud!
klopt.. met veel korte stukkies is het evengoed raadzaam om afentoe de olie te vervangen vanwege idd benzine en water in de olie (mayo dus). Als je 40 km of meer rijdt aan 1 stuk dampt alles er wel weer uit: de olie wordt dan heter dan 70 grd als het goed is. Ik flikker d'r tegenwoordig ook alles in ook gewone auto-olie. Koppelingslip heb ik niet of nauwelijks .. zohard kan je hier toch vrijwel niet meer in dit land..
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Ik gebruik tegenwoordig ook goedkope olie. Zeker met 2 kleppers is er niet zo'n groot probleem..meerkleppers kunnen wel eens problemen geven..enne met de Beemer heb ik straks helemaal geen koppelingsproblemen(droge koppeling).Maar is wel vervelend hoor zo'n slippende koppeling door olie,heb het weleens meegmaakt met de MZmet Rotaxblok. Mijn vaste olieleverancier is trouwens de Lidl, ik heb geen Action in de buurt.
MZllls,Rob.
MZllls,Rob.
Fuel is what I burn!
heee Robbie, aantal kleppen is niet bepalend voor het wel of niet nodig zijn van dure olie.
Jaren geleden al van een wijs mensch geleerd dat er twee soorten olie zijn: goeie en dure. Ik gebruik al jaren goeie olie.
Vroegah in de puch maxi ging het vet waar moeders de oliebollen in had gebakken, bleef ook heel.
Voor de zuinigerds onder ons: ook remvloeistof kan langer mee dan wordt voorgeschreven, remschijven kunnen dunner worden dan voorgeschreven etc. Overal zit een enorme veiligheidsmarge op, meestal ter voorkoming van juridische moeilijkheden.
Gr. voodoo (die ook nu met te oude olie, remvloeistof, remschijven e.d.rondrijdt)
Jaren geleden al van een wijs mensch geleerd dat er twee soorten olie zijn: goeie en dure. Ik gebruik al jaren goeie olie.
Vroegah in de puch maxi ging het vet waar moeders de oliebollen in had gebakken, bleef ook heel.
Voor de zuinigerds onder ons: ook remvloeistof kan langer mee dan wordt voorgeschreven, remschijven kunnen dunner worden dan voorgeschreven etc. Overal zit een enorme veiligheidsmarge op, meestal ter voorkoming van juridische moeilijkheden.
Gr. voodoo (die ook nu met te oude olie, remvloeistof, remschijven e.d.rondrijdt)
Stop making sense
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Met simpele motorfietsen misschien niet maar een 16 of 20klepper met hoog vermogen kan ik me voorstellen dat het blok ook zeer gevoelig is met olie..vooral in de opwarmfase heeft toch wel een behoorlijke smering nodig anders gaat het echt niet goed met de kleppen/aandrijving. Vooral omdat het een ingewikkelder smeertraject is die vaak ook een langere toevoer heeft dan een 2 klepper.Bij automotoren is er ook nog dat ze vaak uitgerust zijn met hydraulische klepstoters en die werken niet goed met de verkeerde viscositeit.
Feit blijft dat wij ratbikers meestal met oude brikken rijden..en die rijden nog omdat ze meestal wel hufter/bomb proef zijn ...dus een simpele goedkope olie werkt dan prima...
Maarre remolie...die is hygroscopisch en trekt dus water aan...en zorgt gegeven moment wel voor slechter remmen...das in elk geval iets waar ik geen risico mee wil lopen.
Kijk ook eens op het etiket van het oliebusje, als daar een zg. MIL code opstaat betekend dat dat ook defensie het gebruikt en die gebruiken geen zooi.
Een kennis rijdt trouwens olietransporten met de vrachtwagen en levert aan diverse autodealers....er wordt daar meestal maar 1 soort olie aangeleverd...denk alleen dat op de bon van een onderhoudsbeurt iets heel anders staat
Dus lui gewoon goedkope olie gebruiken
Feit blijft dat wij ratbikers meestal met oude brikken rijden..en die rijden nog omdat ze meestal wel hufter/bomb proef zijn ...dus een simpele goedkope olie werkt dan prima...
Maarre remolie...die is hygroscopisch en trekt dus water aan...en zorgt gegeven moment wel voor slechter remmen...das in elk geval iets waar ik geen risico mee wil lopen.
Kijk ook eens op het etiket van het oliebusje, als daar een zg. MIL code opstaat betekend dat dat ook defensie het gebruikt en die gebruiken geen zooi.
Een kennis rijdt trouwens olietransporten met de vrachtwagen en levert aan diverse autodealers....er wordt daar meestal maar 1 soort olie aangeleverd...denk alleen dat op de bon van een onderhoudsbeurt iets heel anders staat


Dus lui gewoon goedkope olie gebruiken

Fuel is what I burn!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
- Locatie: Roeselare
dit klopt2strokerob schreef: Een kennis rijdt trouwens olietransporten met de vrachtwagen en levert aan diverse autodealers....er wordt daar meestal maar 1 soort olie aangeleverd...denk alleen dat op de bon van een onderhoudsbeurt iets heel anders staat
in de garages waar ik stage deed was idd maar 1 soort olie in een groot vat. maar als er andere olie nodig was (volledig synthetisch bv) dan ging er wel degelijk andere olie in. ze hadden een aantal bidons verschillende olie staan, dus het verschil staat niet alleen op de bon
Fast and loud, punk and proud!
gebruik de oude olie van andere motors
dat is helemaal goeiekoop
en voor de motorzaak goedkoper met afval verwijderings kosten aangezien ik het toch wel verbruik
dat is helemaal goeiekoop
en voor de motorzaak goedkoper met afval verwijderings kosten aangezien ik het toch wel verbruik

Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.