Tips, vragen, problemen etc.
Moderators: Goos, Woody, Teevee
-
ash
- Bezoek Rat

- Berichten: 159
- Lid geworden op: di mei 15, 2007 3:57 pm
- Locatie: Moeskroen (B)
-
Contacteer:
Bericht
door ash » vr mar 06, 2009 9:18 pm
jonges, voor het eerst ga ik zelf onderhoudje geven aan de Kawa. Is een GPZ 550 unitrack van 86.
kan iemand me vertellen wat voor olie en hoeveel en wat voor bougies ik moet hebben. De bougies kan ik gewoon uithalen en dezelfde kopen, maar mss weet iemand wat voor bougies de ideale zijn. Olie heb ik geen idee van.
RTFM opmerkingen hoef ik niet, ben hier om bij te leren
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
-
voodoo
- Rataplan Rat

- Berichten: 4827
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
- Locatie: Den Haag
Bericht
door voodoo » vr mar 06, 2009 9:50 pm
RTFM!
In een ratbike moet goedkope olie. Gewoon de goedkoopste 5-liter fles die je kunt vinden bij de sligro of zo. Als het maar multigrade en ongeveer 15W-40 is.
Stop making sense
-
Goos
- Bestuur Rat

- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
-
Contacteer:
Bericht
door Goos » vr mar 06, 2009 9:56 pm
W8 FF, WTF is RTFM?
Boegies: geen idee.
Olie: Wat Voodo schrijft!
Compressie: is meer iets voor 2takjes. Die 4takt van jou moet daar volgens mij prima mee overweg kunnen. Je buren zulen er wat meer moeite mee hebben, maar dat is jouw keuze.

Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
-
voodoo
- Rataplan Rat

- Berichten: 4827
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
- Locatie: Den Haag
Bericht
door voodoo » vr mar 06, 2009 9:58 pm
Goos schreef:W8 FF, WTF is RTFM?

Read The Fucking Manual
Stop making sense
-
elvis
- Bezoek Rat

- Berichten: 859
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 7:35 pm
- Locatie: zwijndrecht
Bericht
door elvis » vr mar 06, 2009 10:00 pm
nou daar gaan we dan
onderhoud wat is dat
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.
-
voodoo
- Rataplan Rat

- Berichten: 4827
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
- Locatie: Den Haag
Bericht
door voodoo » vr mar 06, 2009 10:03 pm
ash schreef:
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
Die had ik niet zien staan. Hier komt je leermoment: Soort, maat, afmeting, staat e.d. van de uitlaat hebben NIETS te maken met de compressie. Compressie is de samendrukking van het lucht/brandstof mengsel boven de zuiger, dus van de onderste stand van de zuiger naar de bovenste stand.
Wat je wel kunt verkloten door het afzagen van de uitlaat is het vermogen (aantal pk's) en het koppel (aantal Nm's) van je motortje. Meestal geeft het modificeren van de uitlaat meer geluid, een hoger verbruik en minder pk's.
Mijn advies: laat de uitlaat heel!
Stop making sense
-
Goos
- Bestuur Rat

- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
-
Contacteer:
Bericht
door Goos » vr mar 06, 2009 10:05 pm
voodoo schreef:Goos schreef:W8 FF, WTF is RTFM?

Read The Fucking Manual
Oja!

Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
-
ash
- Bezoek Rat

- Berichten: 159
- Lid geworden op: di mei 15, 2007 3:57 pm
- Locatie: Moeskroen (B)
-
Contacteer:
Bericht
door ash » vr mar 06, 2009 10:08 pm
voodoo schreef:ash schreef:
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
Die had ik niet zien staan. Hier komt je leermoment: Soort, maat, afmeting, staat e.d. van de uitlaat hebben NIETS te maken met de compressie. Compressie is de samendrukking van het lucht/brandstof mengsel boven de zuiger, dus van de onderste stand van de zuiger naar de bovenste stand.
Wat je wel kunt verkloten door het afzagen van de uitlaat is het vermogen (aantal pk's) en het koppel (aantal Nm's) van je motortje. Meestal geeft het modificeren van de uitlaat meer geluid, een hoger verbruik en minder pk's.
Mijn advies: laat de uitlaat heel!
mja, had graag agressiever geluidje maar je hebt gelijk.
thx voor de info trouwes
-
voodoo
- Rataplan Rat

- Berichten: 4827
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
- Locatie: Den Haag
Bericht
door voodoo » vr mar 06, 2009 10:08 pm
Goos schreef:voodoo schreef:Goos schreef:W8 FF, WTF is RTFM?

Read The Fucking Manual
Oja!

JFR!
Stop making sense
-
redman
- Bezoek Rat

- Berichten: 1808
- Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
- Locatie: achterhoek
Bericht
door redman » za mar 07, 2009 7:57 am
Bougie's : NGK DR8ES of ND X24ESR-U.(ND is Nippon Denso)
Olie: 10W40,10W50,20W40 of 20W50.Is niet kieskeurig volgens het werkplaatshandboek.En tot bovenkantt peilglas bij rechtstaande motor.
Oliefilter zit onder het blok en moet je zowieso loshalen om alle oude olie eruit te laten lopen,en de tweede aftapplug zit er vlak in de buurt.
Dus ander filter is niet verkeerd,en dan ook de rubber ring gelijk vernieuwen die in het filterdeksel zit.
Luchtfilter zit onder de tank geloof ik.
Er staat op dit forum ergens een linkje naar een downloadsite waar toch een boekwerk over de Kawa te vinden moet zijn.
Succes.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
-
Woody
- Bestuur Rat

- Berichten: 5205
- Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
- Locatie: Purremereutel
Bericht
door Woody » za mar 07, 2009 10:56 pm
ash schreef:mja, had graag agressiever geluidje maar je hebt gelijk.
thx voor de info trouwes
Aan de andere kant...tis een viercilinder met iets van 65 pk.
Met een iets andere uitlaat die iets meer herrie geeft dan standaard verlies je iets van (max) 5 pk. Als je daarmee kunt leven is er niets aan de hand.
Zet je er K&N filters op met bijpassende sproeiers in je carbjes, los je dat meteen weer op. Gaat-ie nog meer herrie maken....

De Gpz 550 en de GT550 staan bekend om hun felheid.
Tis even wennen, maar op bochtige wegen zou je het de zuurstokpiloten nog knap lastig kunnen maken...
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
ash
- Bezoek Rat

- Berichten: 159
- Lid geworden op: di mei 15, 2007 3:57 pm
- Locatie: Moeskroen (B)
-
Contacteer:
Bericht
door ash » di mar 10, 2009 5:09 pm
hoeveel olie gaat daar in? Ik vermoed een liter of 4. klopt dat?
kzou dat wel ferm zien zitten om daar K&N filterkes op te zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken
uitlaat gewoon heel laten is waarschijnlijk et beste (buren wil ik voorlopig nog even te vriend houden). Op choke is ie al vrij luid en gewoon gassen is ook al redelijk agressief. Let's not overdo it.
dus: olie 10W40 multigrade, bougiekes doen er niet echt toe I guess zo lang ze maar vonken geven

en als olie vervangen ook filter vervangen.
Dan es wa moter-up in kappen en ie zal al wel wa vrolijker draaien.
merciekes jonges
-
JPi
- Bezoek Rat

- Berichten: 5632
- Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am
Bericht
door JPi » di mar 10, 2009 6:41 pm
4 l olie in zo'n kawa? lijkt me wat veel. De gsx-en hebben wél veel olie maar hebben dan ook oliekoeling ipv waterkoeling en dus meer olie (nodig).
-
Mars
- Bezoek Rat

- Berichten: 330
- Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:25 am
- Locatie: Bocholtz
Bericht
door Mars » di mar 10, 2009 6:44 pm
ash schreef:kzou dat wel ferm zien zitten om daar K&N filterkes op te zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken
Meestal zit een filter vast met een soort slangenklem aan je carb.
Die losdraaien en met een schuifmaat even de maat opmeten van je carb.
Naast dat hebbie ook onderling ruimte tussen elke carb, hou er rekening mee dat je filters niet te groot zijn zodat ze er wel tussen passen.
K&N filters hebben de rare eigenschap dat ze erg duur zijn en zou zonde zijn als het er niet onder past.
Suc6 met je project.
Gr Mars
Greetz ut Limbabwe
-
rADt
- Bezoek Rat

- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
-
Contacteer:
Bericht
door rADt » di mar 10, 2009 7:06 pm
Zeg Mars, dit is geen project. Hij probeert alleen zijn motor draaiend te maken.
Radt, Ratter, Ratst.