wat voor baterijlader?
Moderators: Goos, Woody, Teevee
- ash
- Bezoek Rat
- Contacteer:
wat voor baterijlader?
Ik vond de info online: voor 200AH baterij moet je een lader van 20 ampere hebben.
Mijn batterij is 12v 12 AH. Het kan toch niet kloppen dat ik een 1,2 ampere lader nodig heb????
Mijn batterij is 12v 12 AH. Het kan toch niet kloppen dat ik een 1,2 ampere lader nodig heb????
- magna
- Rataplan Rat
- Contacteer:
Theoretisch wel ja. het optimale laadvermogen van de batterijlader is 10% van de capaciteit van de accu. In jouw geval dus 1.2 Ampere.
Wat niet wil zeggen dat je de accu met een zwaardere lader niet kunt laden, maar je zult de lader wel veel korter aangesloten mogen laten en je moet het vloeistofniveau goed in de gaten houden.
Bij laden met een hogere laadstroom komt namelijk ook meer warmte vrij.
Ikzelf heb een ladeer van een tientje van de Aldi die op 8 Ampere kan (snel)laden, op 2 ampere en zelfs een stand heeft voor 6 Volt.
Hahahahaha, de meeste duurdere laders kunnen dat niet eens.
Hiervoor had ik enkel een zwaardere lader van 6 Ampere, hier zette ik gewoon een tijdschakelaar tussen die de lader steeds een half uur liet laden en dan een half uur uit tot deze theoretisch vol zou moeten zijn. bij 12Ah accu dus 4 uur.
Wat niet wil zeggen dat je de accu met een zwaardere lader niet kunt laden, maar je zult de lader wel veel korter aangesloten mogen laten en je moet het vloeistofniveau goed in de gaten houden.
Bij laden met een hogere laadstroom komt namelijk ook meer warmte vrij.
Ikzelf heb een ladeer van een tientje van de Aldi die op 8 Ampere kan (snel)laden, op 2 ampere en zelfs een stand heeft voor 6 Volt.
Hahahahaha, de meeste duurdere laders kunnen dat niet eens.
Hiervoor had ik enkel een zwaardere lader van 6 Ampere, hier zette ik gewoon een tijdschakelaar tussen die de lader steeds een half uur liet laden en dan een half uur uit tot deze theoretisch vol zou moeten zijn. bij 12Ah accu dus 4 uur.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
De laadstroom van een accu houdt je het best onder de 10% van de capaciteit. Dus 20 amp accu max. laden met 2 amp. trekt ie meer amps dan lampje van 12v ertussen zetten, bijv. een knipperlicht lampje. Dat lampje zal gaan gloeien of zachtjes branden en bij een geladen accu, uitgaan.
Een snellader laadt alleen het oppervlakte van de platen niet in de diepte zeg maar. Met een lampje ertussen kan je:
a. zien of ie geladen is
b. er zeker van zijn dat je platen niet kromtrekken
c. de accu volledig geladen wordt tot de max capaciteit maar niet overladen wordt.
Een snellader laadt alleen het oppervlakte van de platen niet in de diepte zeg maar. Met een lampje ertussen kan je:
a. zien of ie geladen is
b. er zeker van zijn dat je platen niet kromtrekken
c. de accu volledig geladen wordt tot de max capaciteit maar niet overladen wordt.
Voor een simpele druppellader moet je voor een tientje klaar zijn.

http://www.swinkelsmotoren.nl/accessoire/263/_.html
Bij de Lidl hebben ze binnenkort deze:
http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... _acculader
Daar moet je ook een eind mee komen.
Deze heb ik zelf ook bij de Lidl vandaan:

Kost 25 euro of zo maar doet ook autoaccu's en grote gelaccu's (voor in de zijspan).

http://www.swinkelsmotoren.nl/accessoire/263/_.html
Bij de Lidl hebben ze binnenkort deze:
http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... _acculader
Daar moet je ook een eind mee komen.
Deze heb ik zelf ook bij de Lidl vandaan:

Kost 25 euro of zo maar doet ook autoaccu's en grote gelaccu's (voor in de zijspan).
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
- magna
- Rataplan Rat
- Contacteer:
12Ampash schreef:dus het kan wel kloppen...
ik vind nergens laders van minder dan 12 ampere. Druppelladers die je zoiezo lang kan laten hangen vind ik zelf nergens... tenzij in motozaken waar ze een arm en een been kosten.

Joh, daar kun je een vrachtwagenaccu zowat mee laden.
- magna
- Rataplan Rat
- Contacteer:
kijk eens ff bij www.louis.deash schreef:hmmm, in belgie voorlopig geen laders in de lidl. Wordt ff investeren dan.