Peraves
Moderators: Goos, Woody, Teevee
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
Peraves
Ik kwam gisteren op de snelweg zo'n vreemde rijdende capsule op 2 wielen tegen.
Het blijven aparte dingen.
Ik vraag me af hoe de zijwielen werken bij gladheid. Wel dapper om met dit weet te rijden in zo'n machine. Bij een glad moment, klappen de wielen dan op tijd uit? Een beentje bijzetten lukt namelijk ook niet.
http://www.peraves.ch/
Het blijven aparte dingen.
Ik vraag me af hoe de zijwielen werken bij gladheid. Wel dapper om met dit weet te rijden in zo'n machine. Bij een glad moment, klappen de wielen dan op tijd uit? Een beentje bijzetten lukt namelijk ook niet.
http://www.peraves.ch/
Radt, Ratter, Ratst.
ik meen dat die uitklappen onder de 8 km/h.. dus als je afremt door de schuiver.. 
Hier de motorische werking.. érg bijzonder!
http://kugelmotor.peraves.ch/Bilder/Kugelmotor_engl.wmv

Hier de motorische werking.. érg bijzonder!
http://kugelmotor.peraves.ch/Bilder/Kugelmotor_engl.wmv
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
- Locatie: Roeselare
wat ik het vreemdst vind is die kogelmotor.
Na het bekijken van het infofilmpje op de site heb ik daar toch een aantal bedenkingen bij.
De smering moet behoorlijk ingewikkeld zijn (mengsmering?)
Afdichting! Door die ingewikkelde beweging zal het toch heel moeilijk vallen de dichtingen lang te laten werken.
Hoge slijtage op de kogels, en de slijtage zal exponentieel toenemen: kogels slijten uit, bewegende delen zetten meer uit dan voorzien, dus zal die kruisas zijdelings gaan bewegen -> lagerschade etc
Verder zijn er inderdaad weinig bewegende delen, maar die hebben een zeer groot oppervlak waar wrijving ontstaat. Ergo complexe smering.
Bij defect niet te reviseren, uitboren en overmaat zuigers gaan niet.
Heel slecht thermisch rendement, door de vorm van de verbrandingskamer.
Meer vermogen uit kleinere cilinderinhoud, zal dus zeer veel kosten aan de staat onder de vorm van taksen.
Het grappige is een deel van deze klachten als eens vroeger voorkwamen. Bij wankelmotoren. Die nooit doorgebroken hebben.
Maar er zal wel een reden zijn waarom die motor ontworpen is door ingenieurs en ik nog student ben
Na het bekijken van het infofilmpje op de site heb ik daar toch een aantal bedenkingen bij.
De smering moet behoorlijk ingewikkeld zijn (mengsmering?)
Afdichting! Door die ingewikkelde beweging zal het toch heel moeilijk vallen de dichtingen lang te laten werken.
Hoge slijtage op de kogels, en de slijtage zal exponentieel toenemen: kogels slijten uit, bewegende delen zetten meer uit dan voorzien, dus zal die kruisas zijdelings gaan bewegen -> lagerschade etc
Verder zijn er inderdaad weinig bewegende delen, maar die hebben een zeer groot oppervlak waar wrijving ontstaat. Ergo complexe smering.
Bij defect niet te reviseren, uitboren en overmaat zuigers gaan niet.
Heel slecht thermisch rendement, door de vorm van de verbrandingskamer.
Meer vermogen uit kleinere cilinderinhoud, zal dus zeer veel kosten aan de staat onder de vorm van taksen.
Het grappige is een deel van deze klachten als eens vroeger voorkwamen. Bij wankelmotoren. Die nooit doorgebroken hebben.
Maar er zal wel een reden zijn waarom die motor ontworpen is door ingenieurs en ik nog student ben

Fast and loud, punk and proud!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
http://www.monotracer.com/?page=movie&lang=en
Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.
Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.
Radt, Ratter, Ratst.
Huh? Sinds wanneer is er accijns op verbrandingsmotoren?Rocky Horror schreef:Meer vermogen uit kleinere cilinderinhoud, zal dus zeer veel kosten aan de staat onder de vorm van taksen.
Voor alle motoren geld in NL maar één belastingtarief, of je nou op benzine, LPG of diesel rijdt.
De Wankelmotor is idd nooit echt populair geworden, maar is wel degelijk vaak toegepast. Ook bij motorfietsen, oa Suzuki

en Norton die ze ook als politie-motor bouwden

Voordelen zijn de zeer lineaire vermogensafgifte en enorme trekkracht.
Nadelen zijn de hoge produktiekosten, hoger benzine- en olieverbruik.
Oja, tweedehands zijn deze motoren niet goedkoop. Want zeldzaam.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
- Locatie: Roeselare
onlangs een taak gemaakt over wankel vs tweetakt.
in een vergelijking gezien dat een mazda rx8 met 1300cc motor evenveel kost qua autobelasting als een dodge met 2700cc. of zoiets.
En ik ben grote wankelliefhebber, ik hoop op een dag een suzuki re5 oid in men bezit te hebben
in een vergelijking gezien dat een mazda rx8 met 1300cc motor evenveel kost qua autobelasting als een dodge met 2700cc. of zoiets.
En ik ben grote wankelliefhebber, ik hoop op een dag een suzuki re5 oid in men bezit te hebben

Fast and loud, punk and proud!
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
hier in nederland zal dat heel anders zijn. Hier gaat het op gewicht en brandstof. Geen idee hoe het systeem bij jullie in België werkt.Rocky Horror schreef:onlangs een taak gemaakt over wankel vs tweetakt.
in een vergelijking gezien dat een mazda rx8 met 1300cc motor evenveel kost qua autobelasting als een dodge met 2700cc. of zoiets.
En ik ben grote wankelliefhebber, ik hoop op een dag een suzuki re5 oid in men bezit te hebben
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Te klein voor een auto, te groot voor een motor...rADt schreef:http://www.monotracer.com/?page=movie&lang=en
Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.

Ik vraag me vooral af hoe de balans vanuit zo'n ding geregeld is als je de bochten door gaat, vooral met een passagier achterin.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Eeeh nee, in NL geldt weer een wegenbelasting-toeslag op 2-zitters, zoals de Mazda RX. Dat maakt vergelijken lastig.magna schreef:hier in nederland zal dat heel anders zijn. Hier gaat het op gewicht en brandstof. Geen idee hoe het systeem bij jullie in België werkt.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
- Locatie: Roeselare
de rx-8 is een vierzits, met vier deuren. hier zitten we met een systeem met fiscale pks. aan de hand van die fictieve pks wordt je wegentaks bepaald.Woody schreef:Eeeh nee, in NL geldt weer een wegenbelasting-toeslag op 2-zitters, zoals de Mazda RX. Dat maakt vergelijken lastig.magna schreef:hier in nederland zal dat heel anders zijn. Hier gaat het op gewicht en brandstof. Geen idee hoe het systeem bij jullie in België werkt.
Fast and loud, punk and proud!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
Als je de foto's bekijkt, dan kan je zo'n voertuig toch aardig plat gooien.Goos schreef:Te klein voor een auto, te groot voor een motor...rADt schreef:http://www.monotracer.com/?page=movie&lang=en
Het filmpje van hoe zo een rijdend ding er uit ziet. Het lijk me wel leuk om een keer uit te proberen, maar zie de meerwaarde er nog niet van in.![]()
Ik vraag me vooral af hoe de balans vanuit zo'n ding geregeld is als je de bochten door gaat, vooral met een passagier achterin.
Radt, Ratter, Ratst.
Fictieve pk's? Dat kan alleen verzonnen zijn door een Brusselse ambtenaar....Rocky Horror schreef:de rx-8 is een vierzits, met vier deuren. hier zitten we met een systeem met fiscale pks. Aan de hand van die fictieve pks wordt je wegentaks bepaald.
Ik ga me bijna afvragen hoe je de fiskale pk's vaststeld van een auto......hoeveel ambtenaren kunnen touwtrekken met de auto???


Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!