XS1100: De Tank
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Gisteren ben ik bij een (auto)bandenboer geweest.
Die is een uur of 1,5 aan het rondbellen (auto- motor- crosswinkels)geweest voor een geschikte binnenband.
Het blijkt namelijk dat het ventielgat in de EML-velg 15 mm. is en dat is veel te groot voor een normale autobinnenband. Dan schuurt de band stuk in de velg, omdat er speling tussen zit.
Dat gat was zelfs te groot voor een tubelessventiel.
De bandenboer vertelde overigens dat de EML-velg NIET geschikt is voor tubeless. Je krijgt 'm d'r misschien wel om en ook wel vol lucht, maar de kans dat de band er afloopt in een bocht is groot. Er zit namelijk geen 'hub' in de velg die de band op z'n plek houd bij zijdelingse krachten!
Uiteindelijk ben ik bij een lokale HD-dealer/ ombouwspecialist terrecht gekomen en die heeft een band voor me kunnen bestellen, waar een extra brede verdikking in zit bij het ventiel.
Daarnaast kreeg ik de tip om bij het ventielgat een extra flap rubber in de velg te leggen en om het ventiel, strak op z'n plek te houden.
Die is een uur of 1,5 aan het rondbellen (auto- motor- crosswinkels)geweest voor een geschikte binnenband.
Het blijkt namelijk dat het ventielgat in de EML-velg 15 mm. is en dat is veel te groot voor een normale autobinnenband. Dan schuurt de band stuk in de velg, omdat er speling tussen zit.
Dat gat was zelfs te groot voor een tubelessventiel.
De bandenboer vertelde overigens dat de EML-velg NIET geschikt is voor tubeless. Je krijgt 'm d'r misschien wel om en ook wel vol lucht, maar de kans dat de band er afloopt in een bocht is groot. Er zit namelijk geen 'hub' in de velg die de band op z'n plek houd bij zijdelingse krachten!
Uiteindelijk ben ik bij een lokale HD-dealer/ ombouwspecialist terrecht gekomen en die heeft een band voor me kunnen bestellen, waar een extra brede verdikking in zit bij het ventiel.
Daarnaast kreeg ik de tip om bij het ventielgat een extra flap rubber in de velg te leggen en om het ventiel, strak op z'n plek te houden.
Olive is the New Black
yep zijn van die rubberen halve manen die je kan aanschroeven van buitenaf. Reed ik vroeger ook mee rond op m'n DT360.
Da's hardtstikke ouderwets en was altijd gepruts om de banden te monteren.Het eerst wat ik deed op mijn crossmotoren was andere velgen erop.Meestal alu.
Het voordeel was wel dat je met een lekke band bijna volop door kon rijden.(achterband)Voor stuurde een lekke band zowieso niet.
Gr Redman
Da's hardtstikke ouderwets en was altijd gepruts om de banden te monteren.Het eerst wat ik deed op mijn crossmotoren was andere velgen erop.Meestal alu.
Het voordeel was wel dat je met een lekke band bijna volop door kon rijden.(achterband)Voor stuurde een lekke band zowieso niet.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
- Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Ik ben een keer van bij de Wepsen (Echt Nl),Met men gust zijspan
tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling
)
Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé
Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt

tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling

Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé

Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt

Think Pink
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Da's dan niet met ene solo geweest hè, want da gaat ech nie meer hoorangel schreef:Ik ben een keer van bij de Wepsen (Echt Nl),Met men gust zijspan
tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling)
Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé![]()
Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt

Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
tsja, na klapbandje op de snelweg met iets té hoge snelheid de laatste 10 km maar naar huis gereden op de flarden rubber die er nog om zate(was achterwiel . en het span wiel was vanaf de as 90 graden om gebogen en zat onder de bak , maar ik vertikte het gewoon opm ding aan de weg te laten staan . glijden ging, alleen optrekken en remmen was een langdurige geschiedenis . maar ding stond 's avonds in de garage 

camperproleet
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 582
- Lid geworden op: do sep 06, 2007 12:28 pm
- Locatie: land van waas
- Contacteer:
Ik heb met twee verschillende solo motoren met platte voorband eens gereden en tweemaal niks gemerkt. eerste maal met mijn triumph speedtwin kwam ik van mijn bij job, maar wegens enkele alcoholische versnaperingen heb ik er niks van gemerktmagna schreef:Da's dan niet met ene solo geweest hè, want da gaat ech nie meer hoorangel schreef:Ik ben een keer van bij de Wepsen (Echt Nl),Met men gust zijspan
tegen 140 naar huis (Sint-Niklaas B) gereden met een lekke voorband.
Telkens bij het vertrekken aan de kruispunten in Echt wilde die niet zo goed vertrekken (dacht dat er wat mis was met de koppeling)
Zo dus gans de snelweg op tegen 140 huiswaarts en deze trok heel erg naar rechts vond ik wel.
Toen profiteur thuiskwam, (was ergens anders heen vermoed dus wel Elefanten toen) vroeg ik hem een keer naar men motor te zien omdat hij echt wel raar deed.Vroeg of ik men voorband al eens heb bekeken.
Naar die band had ik dus nog niet gekeken, bakje uitgeladen bij thuiskomst en bed ingedoken om van het weekeinde te bekomen. dan kijk je dus zo nauw niet hé![]()
Dus zoals JPI al aangaf gas geven help echt





moe nie lekker zijn, maar wel veel.
Ik merk het meteen, te weinig lucht in de voorband. Bij de eerste de beste bocht al, als ik de straat uitrijdt.profiteur schreef:Ik heb met twee verschillende solo motoren met platte voorband eens gereden en tweemaal niks gemerkt. eerste maal met mijn triumph speedtwin kwam ik van mijn bij job, maar wegens enkele alcoholische versnaperingen heb ik er niks van gemerkttweede maal met mijn HD rondritje gedaan in NL ,Ik las s'avonds op het forum van kweetniemeerwa, Da er een belg mee reed met een platte voorband .Even in de garage gekeken
![]()
Dus het gaat met een platte voorband rijden
![]()
Lastig sturen, gaat te zwaar en dan dat geslinger erbij....

Maar kan me voorstellen dat je met een slok op dat niet merkt. En met een H-D ook niet, dat zijn toch al lompe 'alleen-recht-door' fietsen. Sturen doet-ie niet, dus zo'n platte voorband kan dat nauwelijks negatief beïnvloeden! Toch?


Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm