Sidewing opknapbeurt
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Sidewing opknapbeurt
Voor iedereen die het gemist heeft, vorige week zaterdag heb ik op een berg in het pittoreske Harbach de koppeling van de Sidewing opgestookt.
Het ding is netjes met een hele grote vrachtwagen thuis gebracht, want zelfstandig rijden ging niet meer.
Er stonden al wat andere klussen op het programma dus dan gaat alles maar in één keer gebeuren.
Vanmiddag het ding opgekrikt en op assteunen gezet. 30cm van de vloer. Dat werkt net even handiger dan plat op je buik liggend de koppeling er uit proberen te trekken.
To do list:
- nieuwe koppeling
- revisie achterremklauw
- nieuwe distributieriemen
- carburateur revisie
- vervangen of herstellen losse framebuis onder het motorblok
- nieuwe oliefilter en luchtfilter
- olie, koelvloeistof
- koppelingskabel en choke kabel vervangen
- kleppendeksel pakking vervangen
- ontsteking nakijken
- hele circus opnieuw af laten stellen
Deze week maar eens beginnen met onderdelen verzamelen en rustig aan wat demonteren.
Het ding is netjes met een hele grote vrachtwagen thuis gebracht, want zelfstandig rijden ging niet meer.
Er stonden al wat andere klussen op het programma dus dan gaat alles maar in één keer gebeuren.
Vanmiddag het ding opgekrikt en op assteunen gezet. 30cm van de vloer. Dat werkt net even handiger dan plat op je buik liggend de koppeling er uit proberen te trekken.
To do list:
- nieuwe koppeling
- revisie achterremklauw
- nieuwe distributieriemen
- carburateur revisie
- vervangen of herstellen losse framebuis onder het motorblok
- nieuwe oliefilter en luchtfilter
- olie, koelvloeistof
- koppelingskabel en choke kabel vervangen
- kleppendeksel pakking vervangen
- ontsteking nakijken
- hele circus opnieuw af laten stellen
Deze week maar eens beginnen met onderdelen verzamelen en rustig aan wat demonteren.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Ha TeeVee,
Veel succes. Ik kan ook nog wel wat tips gebruiken om mijn sidewing aan te
pakken. Gisteren opweg naar de Road runners in Den Helder met Woody een klapband gekregen onderweg.
Met de bekende sleepdienst thuis gebracht en op de solo motor verder.
Nu, Woody vertelde mij toen hij achter mij reed het achterwiel nogal heen en weer swingde (EML/EZS spiderwiel, zo'n geboud wiel),
Heb jij enig idee ?
Groet, henk
Veel succes. Ik kan ook nog wel wat tips gebruiken om mijn sidewing aan te
pakken. Gisteren opweg naar de Road runners in Den Helder met Woody een klapband gekregen onderweg.
Met de bekende sleepdienst thuis gebracht en op de solo motor verder.
Nu, Woody vertelde mij toen hij achter mij reed het achterwiel nogal heen en weer swingde (EML/EZS spiderwiel, zo'n geboud wiel),
Heb jij enig idee ?
Groet, henk
't Is wel wat met die spannen. 
Vorig weekend is bij mij op weg van Harbach naar huis de achter-/ zijrem weggevallen.
Eerst dacht ik aan een kokende rem, maar na een paar dagen bleek dat er nog steeds geen remdruk was en er ergens aan de zijkant iets niet goed zit.
Het klinkt alsof er iets losgekomen is achter het zijwiel.
Ik ben er nog niet aan toegekomen,om de zaak te bekijken, maar er zit iets niet goed.
Ik kan er pas na de vakantie naar kijken dus het blijft nog even een vraagteken.
Succes met sleutelen Tom !

Vorig weekend is bij mij op weg van Harbach naar huis de achter-/ zijrem weggevallen.
Eerst dacht ik aan een kokende rem, maar na een paar dagen bleek dat er nog steeds geen remdruk was en er ergens aan de zijkant iets niet goed zit.
Het klinkt alsof er iets losgekomen is achter het zijwiel.
Ik ben er nog niet aan toegekomen,om de zaak te bekijken, maar er zit iets niet goed.
Ik kan er pas na de vakantie naar kijken dus het blijft nog even een vraagteken.

Succes met sleutelen Tom !
Olive is the New Black
Okee. Maar eens begonnen met de olie af te tappen. Zoo, dat spul stinkt!
Zware brandlucht.
Ik moet het blok gaan spoelen om de resten koppelingsplaat te verwijderen. Daarvoor moet een deksel van het blok af wat onder het olienivo zit. Daar zit de oliezeef achter die de grote stukken opvangt.
Beetje jammer dat die deksel ook achter de uitlaten zit ... en natuurlijk aan de kant van de zijspan.
Morgen de uitlaten er af en dan eens kijken of de deksel los wil.

Ik moet het blok gaan spoelen om de resten koppelingsplaat te verwijderen. Daarvoor moet een deksel van het blok af wat onder het olienivo zit. Daar zit de oliezeef achter die de grote stukken opvangt.
Beetje jammer dat die deksel ook achter de uitlaten zit ... en natuurlijk aan de kant van de zijspan.
Morgen de uitlaten er af en dan eens kijken of de deksel los wil.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Uitlaten en valbeugel gedemonteerd.
1 van de 4 schroeven van de oliezeef-deksel is los. De rest wil niet.
Daar moet de boormachine aan te pas komen.
Of misschien dat er met de dremel nog wat op te lossen is.
Maar dat zien we morgen dan wel weer.
1 van de 4 schroeven van de oliezeef-deksel is los. De rest wil niet.
Daar moet de boormachine aan te pas komen.
Of misschien dat er met de dremel nog wat op te lossen is.
Maar dat zien we morgen dan wel weer.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Dan denk je na je vakantie lekker verder te kunnen gaan, blijkt bij thuiskomst je hele keuken, gang en garage onder water te hebben gestaan. >:)
De grootste ellende is daar opgelost dus vandaag verder met de motor.
Na wat geklooi met de dremel en wat gepast geweld is de deksel los en de oliezeef weer schoon. Hee, daar is alle voering van mijn koppelingsplaten gebleven.
Nu even vier andere boutjes halen om dat dekseltje weer vast te zetten. Zeskant, geen kruiskop meer.. En wat action olie om het blok te spoelen.
Damn, tis zondag.
Dat wordt dus wat improviseren.
Ander zo dadelijk eerst de framebuis maar wisselen met de nieuwe.
De grootste ellende is daar opgelost dus vandaag verder met de motor.
Na wat geklooi met de dremel en wat gepast geweld is de deksel los en de oliezeef weer schoon. Hee, daar is alle voering van mijn koppelingsplaten gebleven.
Nu even vier andere boutjes halen om dat dekseltje weer vast te zetten. Zeskant, geen kruiskop meer.. En wat action olie om het blok te spoelen.
Damn, tis zondag.
Dat wordt dus wat improviseren.
Ander zo dadelijk eerst de framebuis maar wisselen met de nieuwe.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Toch een Action gevonden die open was. Mooi, want ik vind het toch wat zonde om mijn blok te spoelen met dure kwaliteitsolie. Twee liter er in, 5 minuten laten lopen en alles er weer uit.
Blok dus gespoeld, framebuis gewisseld, moest de slijptol aan te pas komen.
Oliezeef weer gemonteerd, meteen maar een oliepeilstok gemonteerd want aan het peilglaasje heb je niets met een zijspan.
Gaandeweg ook de middenbok aangepast want die gaf problemen met de uitlaat. En de uitlaat moest er af, weer op, en weer af bij het spoelen van het blok. Dan werkt een in de weg zittende middenbok vrij vlot ergernis op.
Morgen de koppeling demonteren, woensdag de nieuwe ophalen.
Blok dus gespoeld, framebuis gewisseld, moest de slijptol aan te pas komen.
Oliezeef weer gemonteerd, meteen maar een oliepeilstok gemonteerd want aan het peilglaasje heb je niets met een zijspan.
Gaandeweg ook de middenbok aangepast want die gaf problemen met de uitlaat. En de uitlaat moest er af, weer op, en weer af bij het spoelen van het blok. Dan werkt een in de weg zittende middenbok vrij vlot ergernis op.
Morgen de koppeling demonteren, woensdag de nieuwe ophalen.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Goed bezig TeeVee, als je klaar bent breng ik mijn span ook langs
kan je meteen doorgaan je hebt nu toch de ervaring, dan blijven wij nog een week in zuid Frankrijk (dit bijwijze van spreke).
Alle gekheid op een stokje een behoorlijke klus dus. Ik moet dus nog starten na de vakantie dan wel. Nu succes en misschien klop ik aan voor wat tips.
Groet
kan je meteen doorgaan je hebt nu toch de ervaring, dan blijven wij nog een week in zuid Frankrijk (dit bijwijze van spreke).
Alle gekheid op een stokje een behoorlijke klus dus. Ik moet dus nog starten na de vakantie dan wel. Nu succes en misschien klop ik aan voor wat tips.
Groet
Koppeling gedemonteerd. Eigenlijk zonder problemen.
Enig puntje is dat je eigenlijk 0,5 mm te kort komt tussen frame en blok om de koppeling tussendoor te wurmen.
Met dank aan de slijptol heb ik nu 1,5 mm over.
Voering is totaal niet meer aanwezig, maar dat is geen verrassing.
ik ben er inmiddels wel achter dat door 15 jaar zijspan rijden mijn frame niet meer 100% de vorm heeft die meneer Honda bedacht had. Dat gaat nog leuk worden om daar een nieuwe framebuis tussen te krijgen.
Enig puntje is dat je eigenlijk 0,5 mm te kort komt tussen frame en blok om de koppeling tussendoor te wurmen.
Met dank aan de slijptol heb ik nu 1,5 mm over.
Voering is totaal niet meer aanwezig, maar dat is geen verrassing.
ik ben er inmiddels wel achter dat door 15 jaar zijspan rijden mijn frame niet meer 100% de vorm heeft die meneer Honda bedacht had. Dat gaat nog leuk worden om daar een nieuwe framebuis tussen te krijgen.
Laatst gewijzigd door Teevee op ma aug 04, 2014 10:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter