Ik rijd nu zo af en toe op Carla d'r CB450, een 2-cilinder dus. Heel wat anders dan de 4-cilinders waar ik normaal op rijd (XJ900, GT550, CB750, allemaal vierpitters). Maar bevalt best wel.
Je kunt er lekker mee stoeien, want licht in gewicht en zolang je lekker doortrekt in de hoge toeren haal ik er hoogst illegale snelheden mee.
Maar goed, dit is meer een sportmotor, ook doordat er al clip-on achtige stuurhelften op zitten. En een 6-bak. En bij 9.500 tpm het rode gebied...
Maar inderdaad, bij lichte motoren schakel je je soms helemaal suf om bergop te komen. Bij grote motoren iets minder omdat je meestal (supersports daargelaten) een 5-bak hebt.
Bij 'lichte' motoren is het optimale toerenbereik meestal kleiner, dus krijg je er een versnelling bij zodat je toch lekker 'mee kunt komen'.
Wil je snel van je plek, dan is ben ik het helemaal met Rob eens, een grotere 2 cilinder heeft meer koppel (althans zou dat moeten hebben) dan een 4-cilinder (heb eens een 1.240 cc H-D eruit gereden bij met een stoplichtsprintje met m'n XJ900...de eerste 100 meter gingen we gelijk op, toen kwam ik boven de 6.000 toeren en tja, 90 pk aan het achterwiel...doei! Niet zo blije glimbakberijder in m'n spiegel...)

Oja koop alsjeblief geen Virago of Magna. Rampendingen tenzij je echt hartstochtelijk van sleutelen houdt.