Pagina 1 van 2

benzinedopes

Geplaatst: wo mar 14, 2007 7:05 pm
door JPi
2.5 % is veels te veel.. wordt ie juist NIET zuiniger van. Met 3 cc op 17 L werkt e.e.a. prima. De auto krijgt 5 cc/30 L en is vanaf de 2e tankbeurt goed merkbaar. De 1e keer moet eerst alles schoon gemaakt worden (injectoren, sproeiers etc.). Weinig effekt dan.
Verhoudingen liggen dan rond de 0.2%.. lijkt nix..is ook nix maar werkt wel!
Principe is betere verneveling van benzine door lagere oppervlaktespanning door de toevoeging van het polaire aceton (propanon of propaanketon). Daarnaast is het kookpunt en ontvlampunt van aceton lager dan van benzine en dat zorgt voor een betere homogene verbranding en korte ontbrandingsstart van het mengsel bij ontsteken door de bougie.
Meer aceton levert juist een slechter resultaat op door meer wateropname uit de lucht en heeft lagere energie-inhoud dan benzine en last but not least is duurder! En dat was nou net niet de bedoeling hahaha

WAARSCHUWING!!:
Aceton is neurotoxisch (benzine ook trouwens)
Aceton is ZEER licht ontvlambaar (aparte brandveilige opslag en uit de zon!)
Aceton is sterk ontvettend (Huid!)
Aceton is gevoelig voor statische elektriciteit!
Aceton is bedwelmend
Aceton ruikt lekker hmmmm.. Twisted Evil
Aceton is bij brand zeer goed blusbaar met water
Aceton niet op lak of kunststofdelen laten komen
Aceton is zwaarder dan lucht dus kruipt door verdamping uit een openstaand vaatje over de vloer (ontsteking op afstand mogelijk via neergelegde peuken, vonken oid/e.d.!)

Kortom.. minder is meer in dit geval.
Kijk uit en succes!

Geplaatst: wo mar 14, 2007 7:14 pm
door JPi
In de racerij worden verschillende dopes aan de benzine toegevoegd om verneveling en verbranding te verbeteren. Van eenvoudige alkoholen tot meervoudige glycolen/polyolen (remolie...dot3 en 4). Maar er zijn er nog veel meer en dat zijn goedbewaarde geheimen van de companies. Als er zuurstof in zit levert dat extra verbrandingskracht op zo ook bij nitro en (m)ethanol. Zelfs water kan dan als brandstofverbeteraar dienstdoen.. Wordt ook als koelmiddel IN de brandstof (waterinjektie in het inlaatkanaal) gebruikt om een betere vulling te krijgen en dus ook weer hoger vermogen.
Vliegtuigmotoren van vroeger hadden dat ook zoals de spitfires. Echter wordt water erg agressief bij die temperaturen en konden ze na een vlucht de motoren wegflikkeren omdat de zuigers en cylinderwanden aan gort waren (verroest in feite).
Is bij aceton overigens niet het geval so no worries.. :twisted:

Geplaatst: za mei 12, 2007 8:38 am
door JPi
zijn er mensen/ratters aan de gang gegaan hiermee??
Resultaten??

Geplaatst: za mei 12, 2007 10:47 am
door Goos
JPi schreef:zijn er mensen/ratters aan de gang gegaan hiermee??
Resultaten??

Ik ben allang blij dattie uberhaubt loopt zonder uit elkaar te vallen! ha ha...

:roll:

Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of iemand aaan het mengen is geweest...en het nog na kan vertellen.

Geplaatst: za mei 12, 2007 12:16 pm
door JPi
Goos schreef:
JPi schreef:zijn er mensen/ratters aan de gang gegaan hiermee??
Resultaten??

Ik ben allang blij dattie uberhaubt loopt zonder uit elkaar te vallen! ha ha...

:roll:

Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of iemand aaan het mengen is geweest...en het nog na kan vertellen.
:mrgreen:

Geplaatst: za mei 12, 2007 5:20 pm
door redman
Ik begin er met mijn oude CB niet meer aan om dope's toe te voegen.Maar is intressante materie.
Gr Redman

Geplaatst: za mei 12, 2007 5:56 pm
door JPi
juist met die oudjes.. gewoon max. 4 cc/tank.., is genoeg om te merken dat ie lekkerder loopt..vooral bij lagere toeren.

Geplaatst: za mei 12, 2007 6:05 pm
door Redpigeon
JPi schreef:juist met die oudjes.. gewoon max. 4 cc/tank.., is genoeg om te merken dat ie lekkerder loopt..vooral bij lagere toeren.
ik rijd nooit laaaaaag in de toeren :twisted:

Geplaatst: za mei 12, 2007 9:56 pm
door JPi
:mrgreen:

Geplaatst: do jun 18, 2009 11:20 pm
door Rat
ik ga hier mee aan de gang ,volgens internet is pure aceton verkrijgbaar bij Kruitvat zonder weekmiddelen oid ga morgen even kijken ,en koop ook gelijk even een spuitje voor de benoodigde CC's ,als dat zo is gooi ik ook wat in de auto van het vrouwtje .

Ik hou jullie op de hoogte

Geplaatst: vr jun 19, 2009 7:38 am
door JPi
Succes! Ben benieuwd, kan 1 tankbeurt duren voordat enz. maar dat heb je kunnen lezen. :)

Geplaatst: vr jun 19, 2009 10:53 am
door rattekotz
ben wel erg nieuwschierig geworden, maar wil wachten op resultaten van mederatten, mn motor komt morgen terug van een reparatie (hij heeft 10 weken bij de garage gestaan omdat onderdelen niet verkrijgbaar waren en blablabla lulsmoes gezeur en nog meer blabla) hoop er nu even mee te kunnen gaan rijden en hem niet meteen weer weg te hoeven brengen.

Geplaatst: vr jun 19, 2009 11:42 am
door JPi
ik rij met Swamp, een 1100 magna, gem. 1:16-17 mét toevoeging. Stevig doorrijden 1:14 en rustiek tokkelend in ardennen of eiffel ofzo 1:17-19! Zonder worden het minder km's/l
Maar er is meer gebeurd mbt de ademhaling, verbranding en smering. Zie evt. ook HHO-topic.

Geplaatst: ma jun 22, 2009 1:42 pm
door ash
gpz 550


Aceton doet niks merkbaars, Nitro doet em juist slechter rijden
98 tanken doet niks
100 tanken doet em slechter lopen


kortom: voor mij geen aditieven meer, tenzij om te reinigen

Geplaatst: ma jun 22, 2009 2:02 pm
door JPi
en na hoeveel km's kom je tot die conclusie?
Hoe groter de boring van de cylinder en hoe korter de slag hoe meer effekt overigens.